Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 125
college-dictaat van een der studenten
§ werkelijk
is,
De
4.
dan
en
klopt
omdat
de
;
tijdgeest
de
over
hcerscht
de machtige, die aan
is
volken.
Men noemt
op
Dit blijkt
stadspoorten aan-
alle
dien geest „tijdgeest",
invloeden bezit, die de menschen beheerschen.
hij
Hiermee
komen we
reeds
invloeden van Satan op
aan
toe
we
ook meetellend onder de
te
den
van den Duivel.
spreken
We
wil.
op
Die twee
ons
tijdgeest b.v. hoort.
de
n.1.
zeggen
:
en ernstige motieven, waaardoor de Die invloeden onderscheidt men gewoonlijk
zijn
niet hetzelfde
:
onder invloeden van den
rechtstreeksche inwerking van Satan in ons menschel.
door
uitoefent
We
moeten dien
van
middel
blijkt
Dat
zijn
die invloeden,
die dingen,
waaronder de
tijdgeest niet te
gezegd werd van den Chineeschen haardracht
gewoonten onder
punt, niet
kan
Neen, van hem komen motieven,
willen.
bespreken eerst de daemonische invloeden.
welke Satan
moeilijke
Men
eenerzijds van daemonische invloeden, anderzijds van invloe-
:
men een
Duivel verstaat
ontzaglijk
ontzettende
menschelijke wil beheerscht wordt.
door
dat
menschen persoon en
's
tegenover Satan staan we, zooals
hart.
125
maar toch door motieven beheerscht wordt.
wil
gebied
allerlei
Providentia relata ad creationem rationalem.
eng opvatten.
Uit
genoeg, dat ook de
wat
vo/A:s-
die rubriek vallen en niet alleen de gedurig wisselende opinies.
wanneer men vraagt
hoe staat de menschel. wil tegenover de vrouw? Die wilskeuze staat onder de motieven van de omtrent de vrouw heerschende B.v.
:
beschouwingen en gewoonten onder het volk of den kring, waartoe we behooren. Waren we geboren onder de Kaffers, dan zouden we ook een menschel. wil gehad hebben maar dan zou die wil ertoe neigen om vier a vijf vrouwen te nemen, haar als slavinnen te behandelen en, zelfs niets doende, van haar arbeid ;
Dat
leven.
te vrij,
ze
alsof
behandelen wij
voor
willen
het
elk
de
Kaffers wel degelijk
oogenblik
Omgekeerd behandelen dan willen wij het; maar
als wij.
haar,
maar ze
wij de zijn
gegeven oogenblik ook anders
te
beter |dan de Kaffers ?
maar èn ginds èn
Neen
;
zijn
dien wil niet
bij
aan zich zouden hebben, de vrouw zoo
kunnen willen ?
vrouw met
we nu Neen.
vrij
werken
om
op een
het
dan zooveel
Zijn wij
hier zijn de
te
eerbied,
volksgewoonten
motieven, die den wil beheerschen.
Welnu, die allgemeine Geister (een heelen
kring beheerscht en zich
usanties,
opinies,
daardoor
zijn
spreekt
enz.)
in
allgem. Geist
een volk vast zet
worden gebruikt door Satan
onheiligen invloed te laten werken.
men van „daemonische
invloeden".
is
tot
die geest, Sitten,
als zijn
welke een
heerschende
instrument
om
Voor zoover dat geschiedt,
Wil dat nu zeggen, dat
in die allg.
Geister alleen daemon. invloeden is
een gemeene gratie,
Anders in
zouden
ze alle
werken? Goddank, neen, volstrekt niet. Er die onder Gods bestel ook werkt op die allg. Geister. boos wezen, maar nu bespeurt men bij ontleding, dat
hen ook heilige invloeden werken.
Zelfs in heidenlanden
:
èn
bij
de Grieken
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 125](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's