Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 124
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
124
dat niet hinderen, dan zouden
dan
zou
dus
ook nietgedetermineerden,
we nu
ons
band met
zijn geslacht,
was maar
wit papier.
vrijen wil in
aan, dat een kind de
oogenblik
een
een niet-gemotiveerden,
de
wereld komen.
vrije
dan
er
in
het leven van het kind een equilibr.
per contrarietatem kiezen kon ?
ment
kunnen komen, waarin het
werd
het geboren als volwassen, dat zou dat kunnen,
met
lijk
Adam
opgroeien
ondergaat
invloeden
van
bij
wat
het
en
ziet
vrij
een wichtje
gemoed,
persoon,
geworden, dan
23 jaar
kind
Maar
staan.
is
dan
keuze,
de
is
door opvoeding, geen
een
niet
alleen
oogenblik
niet
meer wit papier maar
in
:
onder het
Komt
het
op dien
allerlei
dat
is
invloe-
leeftijd tot
een
meer zooals die van Adam, maar gedetermineerd
de
invloeden,
het organisch geneal. element niet in
omgeving en opvoeding, dan zou
er
het leven van dat kind kunnen komen, dat het met Zijn wil staat
wil kiest en over zijn leven beslist,
equilibr.
want dan zou het ge-
geen wilswerking
ervaart, die dat kind determineeren. hij
Nemen we dus
enz.
maar
aanmerking toch
wil
is
mo-
Neen,
zien en neiging van het kind allerlei
hebben het hunne erop geschreven.
den
Nemen
novo geboren werd, buiten ver-
het dus niet door zijn voorouders gedetermineerd
dat
Zou
we met
onder heer-
schappij van motieven, die zijn wilsuiting determineeren.
Daarmee
zijdelings
is
beantwoord de tweede vraag,
of alleen
de geneal. atav.
onzen wil bepaalt, of dat ook na onze geboorte andere motieven inwerken. Niet alleen dus de geneal. oorsprong maar evenzeer het feit, dat we als kinderen geboren worden, werkt determineerend op onzen wil. origine
de derde plaats. Niet alleen onze oorsprong en opvoeding maar ook het waarin we leven, werkt bepalend op ons wezen in. Wat wil dit zeg-
In
milieu,
gen
?
Er
groeien
;
heerscht
Die is
is
niet alleen
ook in
is
de
tijdgeest,
er
een huisgezin, een
een volk,
meetellende
waartoe we
we
behooren, een geest der eeuw, die
gedurende die dagen, waarin
wereld
die heerschend werkt
een enge kring, waarin
bedrijf,
we
leven.
op opinies en denkwijzen der menschen, lafst maar 't meest bevat-
een ontzettende macht, die zich het zwakst, het
telijk
afteekent
in
de mode.
Waarom
loopen
in
China de menschen met een
staart aan het hoofd? Omdat ze dat met hun vrijen wil het mooist vinden? Neen, want dan zou men hier ook enkele menschen met een staart aan het hoofd vinden en in China menschen met een kuif. Men ziet echter in gan-
sche streken, bewoond door millioenen menschen, een zelfde keuze heerschen. Bij de Chineezen is dit nog niet zoo sterk, wijl er atavisme, volharding in die
levensgewoonte
is.
Bij
ons
echter gaat de
mode hoogstens
in
twee
of drie
Wat is dat nu? Hebben die menschen geen smaak, geen wilskeuze ? jaar om. Ja zeker, ze willen de heerschende mode volgen echter niet met een vrijen wil, want ze willen het oude niet. Het blijkt, hoe degeen, die graag een fat ;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 124](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's