Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 148
college-dictaat van een der studenten
§
De
5.
Providentia in relatione ad peccatum.
De zonde van Gods
voorzienig bestel te willen uitsluiten
voorzienigheid zelve te loochenen, althans voor val
alles toch,
In
af.
mensch
den
i)
wat sinds den
't
zijne
is
oogenblik van den
val plaats greep, gaat niets
van
dat niet óf uit den zondigen levensbodem, hoezeer
uit,
ook door gemeene gratie te hulp gekomen, opkomt, óf, hoezeer door het zaad der wedergeboorte gesteund, door ons met zonde bevlekt
Ook voor zoover Gods
wordt.
middelpunt vindt
door het
feit
in
dingen
een
mensch slechts zonde beging, heeft een voorstelling
neutraal karakter droeg, en alsof de of diefstal
Gods voorzienigheid ingang doen
zonde
de
van
movens
Alleen de valsche voorstelling, alof de groote massa
nu en dan door moord omtrent
wordt het
der zonde, waarin dit verlossingswerk zijn causa
vindt, beheerscht.
der
voorzienig bestel blijkens de historie zijn
het verlossingswerk van den Christus,
te
kunnen
uitsluiten.
Ook
vinden, waar al
let
men
men waande
bij
het
denken
aan Gods voorzienigheid meer op hetgeen den mensch wedervaart, dan
wat de mensch doet, zoo verplaatst men de moeielijkheid slechts van den wortel der zonde naar haar vrucht in lijden en ellende en op
komt met het
nieuwe vraagstuk van het pessimisme, en nader van van den rechtvaardige, voor geheel dezelfde vraagstukken Iets, waar dan nog bij komt, dat hetgeen ons wedervaart, dit
lijden
staan.
te
voor een gering gedeelte ons buiten den menschelijken factor
slechts
overkomt, terwijl verreweg het grootste deel van de wederwaardigheden, in
ons
ons ten goede of ten kwade wordt aangedaan door menschen,
lot
of gevolg
is
van onze eigen daad, en alzoo langs dien weg toch wederom in verband staat. Geheel op den fcitelijken
met het probleem der zonde toestand H.
S.,
van in
en op onze eigen ervaring past dan ook de openbaring der
die
onszelf
de zonde, elke zonde, en geheel het zondig bestaan, zoo als
van het menschelijk leven
om
ons heen,
den keten van het Godsbestuur opneemt. Dit culmineert
van den Christus.
1)
In
't
rationales,
is
schakel
in het
De gerechtelijke moord, op Golgotha aan den
voorafgaande
maar nog
als
kruis
Christus
wel gesproken over de providentia ad creaturas verband met de zonde.
niet in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's