Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 171
college-dictaat van een der studenten
§
De
5.
Providentia in relatione ad peccatum.
verzwakking van ons denken zonde
om
wekken en
kracht te
eenig denker neemt ze de zonde
nu
Heeft iets
dit
verzwakken
te
verzwakking 14
Zachar.
:
Ziet
20
Gods
5
5—7
:
we
dat
een
dan
en nergens
uit,
is
de zonde door de H. S.
en daarmee
Joh.
/
1
5.
:
In
begrip van het heilige zelfs zoover doorgedreven, dat
voorstelling, teekenend
alleen,
niet
als
beslist
op.
waarmee
ernst,
Ps.
Want meer
jubelen het heilig
den eindtriumf Gods,
menschen, maar ook de bellen der paarden het
alleen de
Maar
dit
is
symbolische
deze
De engelen
slechts
komt
H. Schrift tot ons
de antithese met de zonde ook maar
geleid,
moed en den
den
in
het monisme, dat de
óf
te bezielen.
het bestel
in
ertoe
Neen.
?
wordt.
bestreden
haar
feit
veerkracht
dat stuwkracht geeft aan het denken, dan
weg weer de
dat ook langs dezen
we,
zien
goddelijk woord,
onze
en
Gods opneemt,
het bestel
in
171
de
in
H.
zegt, dat
het ideaal van heiligheid zoo
S.
niet
dragen zullen.
heilig devies
hoog
God straft ook de zonde. Door dat straffen opnemen van de zonde in Gods bestel de zonde vergoelijkt en het kwaad toelaat. Door heel de H. S. heen wordt de bangste straf voor de zonde aangezegd. Wie één gebod overtreedt, staat maar wat meer zegt
gesteld vinden,
wordt
beslist
dat
afgesneden,
schuldig aan de geheeie wet.
maar één
straf
zoo
meer,
elk
Voor elke zonde, hoe gering ook, kent de H.
eeuwige rampzaligheid.
diep
levensdaad daad,
:
:
het
men
denkt
telkens
saamgevat de
is
woord,
meer
niet
elke gedachte
;
Dat verstaat men tegenwoordig
niet
maar
elke
gedachte, dat
juist die
van onze
totaliteit
haar projectie
onze vaderen, bracht
die gedachte bezielde
S.
in
existentie, dat elke
de eeuwigheid
hun leven
in
in
in
heeft, juist
zoo hoogen, zede-
lijken ernst.
Wanneer nu de van
de
hoogste
H. S. zóó ver gaat, dat ze alle zonde bestempelt als schending
van
dus
majesteiten,
alle
als het verschrikkelijkste, dat
de
—
want ook in het menschelijk strafwetboek wordt de mensch doen kan, zonde zwaarder naarmate ze hooger souvereiniteit aanrandt daar kan op
—
maar telkens en telkens bedreigt ze de zonde, Majesteit Gods, met de zwaarste, d.
En zoo ning
is
te
zonde
Om
in
Laat
het bestel
de quaestie
Gods
te
is
S.,
eerst in
Gods
raadsbesluit
wending gekregen had, en
Op
er
was
Catechismus).
om
tot
verzoe-
leert ze, dat
al
vergemakkelijken slaan sommigen dezen
Die val
oogenblik
straf (Zie
de
opgenomen, de zonde verflauwt.
na den val van Adam. dat
zij,
gedaan tegen de allerhoogste
dus niemand zeggen, dat de H.
Ze willen dat de zonde leven een zondige
als
met de eeuwige
door het kruis van Golgotha mogelijkheid,
er alleen
komen.
i.
;
Nergens aarzelt
geene wijze gezegd worden, dat ze de zonde vergoelijkt.
een
zelf staat
is
niet heilig
weg
meer
volgens hen buiten
moment, waarop
in.
opgenomen, toen het zijn 't
kon, d.w.z. raadsbesluit.
het menschelijk leven zich
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 171](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's