Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 160
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Providentia.
160
uw
van
ving
weg, dan blijven er brokstukken, geen leven, geen bio-
lijden
graphie meer.
Neemt men nu
het lijden aan als gevolg der zonde,
de zonde buiten Gods bestel de
heel
kosmos
en
lijden,
uit te sluiten
zijn
wortel
het
heel
als
ons
kan
Heel de
Godsbe-
in het
ook nog op andere wijze voelen
dit
Een deel
:
lijden :
overkomt
maar verre-
komt ons toe van de menschen en van
het grootste deel van ons lijden zelf.
Het
een
verdriet,
aangedaan
we
heel den
het bestel over de zonde.
ons door de natuur, door ziektekiemen, storm, schipbreuk enz.
weg
het feitelijk
is
leven,
de zonde, moeten dus
:
men
dat, als
het lijden, dus feitelijk
Daarom
omgaan.
laat
denken
volgt,
opgenomen.
stuur zijn
A\en
bestel
Providentia te
en ervan
regelend,
van het
factor
eene
zich
men dan ook
plaatst, dat
Gods
buiten
historie
onmogelijk,
dan
van het
element
nagaan, wat door verdrukking,
door wellust,
Datzelfde verdriet
zoo
aan,
de
in
van
geldt
als
kon ons dat
ons
in
jaren
We
lag.
Datzelfde thema
komt het
voor
lijden
in
als
zit
dragen,
litteekens
dat tevens karakter-
alles,
zonde buiten Gods
bestel raken, als de
den
zijn,
maar waar de zonde
God
onmisbaar
juist
buitenstaat.
te bezien.
In
de geheele
voor den goede, het
lijden,
nu
een vloek en gevolg der zonde, maar als paeda-
niet als
middel, door
geresumeerd
„daar
Wanneer
zoo oneindig veel
zelf
litteekens
ook nog van een anderen kant
is
omgekeerd genomen gogisch
:
zien dus vanzelf in de onmogelijkheid van een Providentieel
bestuur, waarin alles zou geregeld
H. S.
doen ons
nog de
Welnu, dat
lichaam.
het
als
overkomen."
We
later
vormend werkt, zou weer buiten Gods bestel
niet
persoonlijk.
we
waar\'an
ziel
we
Dat wordt ons door medemenschen aangedaan.
niet zondigde,
En
op aarde geleden, wat onschuld
nijd, laster
dronkenschap enz. vernield wordt, dan gevoelen
de mensch achter.
de mensch
en niet het geringste, wordt ons
lijden
door dieren of door de natuur, maar door menschen.
niet
gebezigd,
den
nln>~T3i?,
dan de goddelooze. Zoo vinden
we
om
de zonde tegen
nog sterker het
pn**, die
vooral
in
gaan.
te
lijden
Dit wordt
ondervindt
de Chokmatische litteratuur het groote
probleem, waar het toch den goddelooze voorspoedig, den vrome kwalijk gaat.
Dat niet
probleem
ontvangt
maar de
een
"isy,
consummatie
zijn
de pns.
Dat groote probleem vinden we Prediker uitvoerig, kortelijk In
in
in
het
kruis
Zijn leven juist gaat onder in in Israël
:
Immers
is
God
dood en
voortdurend opkomen.
In
graf.
Job en
Ps. 73.
Ps. 73, waar dat probleem door Asaf gesteld wordt,
gedachte
van den Christus,
Israël
goed dengenen, die
is
rein
de ideale grond-
van
harte
zijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's