Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 7
college-dictaat van een der studenten
:
§
7
Jntrodiictio.
1.
is als wanneer men moeten nu ook eens kennis maken met den inhoud van de werken der oudheid, zooalS we ze vroeger op het gymnasium slechts voor de taal lazen, want dit hoort wel degelijk bij de theologische studiën. Hij zegt dan óf men moet zeggen, dat er geen goden zijn en dat is te dwaas, of ze zijn er wel, maar dan moeten ze ook leven rationis compotes, bewustzijn hebben en (evenals de patres conscripti republiek en stad) zóó totum mundum regunt. Wijl de Romeinen in den senaat het regimen zagen, achtten ze ook de goden aldus te regeeren, „communi Dus bij Cicero vinden we het geloof aan ratione, met gemeenschappelijk overleg". een persoonlijk, zelfbewust God, die de wereld in het leven riep en nu voorts bewust bestuurt en leidt. We gaan alzoo niet te ver, indien we hen, die de mysteriën van het Christendom verwerpen en toch aan een algemeene voorzienigheid gelooven, op heidensch standpunt heeten te staan. Wij zien immers, dat de Romeinen in het algemeen-voorzienigheidsgeloof zeer ver gingen. Ja, heel wat mannen en vrouwen zijn er in onze maatschappij, die meenen godsdienstig te zijn en toch nog niet eens aan de providentia toekennen, wat Cicero er aan toekent. Wie dus staan op het standpunt van Spencer, de Agnostici, vele Mystici en Pantheïsten gelooven, wat de schepping en onderhouding aangaat, niet eens zoo veel als Cicero. We zien hier immers uit de stukken zelf, hoeveel rijker zijn Godsbewustzijn was.]
betrekking
het veelgodendom, wijl dit niet zoo gemakkelijk
tot
God
één
slechts
Opmerkelijk
Nieuwe
en
Op
zich
dat we het woord Trpóvax
is,
Testament,
zelf is
We
maar wel
Oude
in dien zin niet vinden in het
de apocryphen van het Oude Testament.
in
reeds interessant, dat zoo'n
't
apocryphe boeken, maar
de
in
belijdt ?
woord wel
in
het Grieksch en
Het
Testam. voorkomt.
niet in het O. en N.
onderscheid tusschen de apocryphe en canonieke boeken wordt ook gesterkt door
van
verschil
't
uitdrukking,
alleen door den inhoud.
niet
een gansch anderen geest, toon, begripswereld en een openbaring.
de
XIV
3:
:
hebt,
IV.
óok
in
uw
apocryphen nu lezen we
Ilarc/J SiXK'j/3cpvx Trpóvsix,
Trpóvoix
on
't
vinden daarin
die
vreemd
is
aan
boek „Sapientia" Cap.
'éSitiKxc
kx'.
'sv
heeft het zoo beschikt, dat Gij een
(door
:
het
22
„^cx rsD yl'ixxToq
bloed
der
behouden). Gelijk gebruik
in
in
We
^x'/.y.TT/.
'zSóy
weg gegeven
de zee).
Het gebruik
weg
oj
crr,
Maccab. 17
SizcrGxrev"
Israël
5'è
„/;
o Vader,
(maar,
die
In
taal,
in
rw
vromen
//ƒ.
Mac. 4
de apocryphen
is
il<Ti(i'jvj
heeft :
21; 5
dus nog
'r,
B-i'X
TTpiyotx rbj 'lo-pxr,k
de goddelijke Voorzienigheid :
30
niet
;
IV. Macc. 9
ons gebruik.
de roode Zee heeft gemaakt, rekenen wij niet
in
:
22; 13
:
18.
Dat God een
de eerste plaats
tot
de Voorzienigheid. Wij denken daarbij meer aan den gewonen gang der dingen, niet aan de
De
wonderen en
juist in
uitdrukking „providentia" en
pantheïsten
schepping
:
en
Tckvrx
pil
kxI
olSèv
de Maccab.
Trpi-^z'.x
ulyic.
ziet het
vinden we
Zij
op de
vooral
bij
laatste.
de
Stoïci,
de
onderscheidden niet tusschen de
de onderhouding maar dachten zich alleen een eindeloos evol-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's