Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 146
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
146
Moet
nu daarom de logica gaan afknotten, zeggende, dat de logica niet deugt, of moet ik de idee van persoonlijke verantwoordelijkheid uit het leven ik
wegnemen ? Neen. Wel kunnen we op
zeker gebied de logische consequenties verwerpen,
maar
de logia verwringen.
de
nooit
wetten
van
Al wijst alles
de zonden van onze voorvaderen dragen, zoo zullen
we
uit,
dat
we
toch geen zonde van
dien aard begaan zonder verantwoordelijkheidsgevoel.
Op
moeten we rekenen met de daar werkende verschijnselen en is van het eene terrein op het andere, kunnen
elk terrein
wetten, maar waar een overgang
we
er
verbinding dier terreinen niet kennen.
die de verschillende terreinen verbinden, liggen alle in
God,
de verschillende terreinen geschapen heeft en de wetten verordineerd.
wijl Hij Is
we de
over de grens, wijl
niet
De harmonieën,
voor ons een middel,
vraag,
omdat
hebben
:
de
uit die
worsteling
uit
te
komen
?
Dit
geen
is
last
overgroote massa denkt aan die disharmonieën niet en wordt ef
door gedrukt.
niet in het minst
monieën
om
de philosophen en theologen van de disharmonieën
alleen
Waar komt
het nu van daan, dat die dishar-
wel travailleeren den geest van de hooger ontwikkelden, die
problemen geroepen
bepeinzen
van
worden?
Waardoor
die
tot het
en door de massa niet gevoeld
zijn
het mogelijk, dat die feitelijk bestaande strijd slechts
is
door één percent gekend v/ordt ? Dat komt daarvandaan, dat dat ééne percent, zich ex officio met die problemen bezig houdend, het minst religieuze deel der menschheid
Ook
is.
we
de Theologen, omdat
wier gemoedsstemming
menschen,
De
harmonie terugvinden. verschillende
op
acties
persoonlijk zich in
hier
onder religieuze menschen verstaan
een religieuze stemming, waarin ze de een brandpunt de lijnen van de
religie trekt als in
alle
God
is
saam, en het
levensterreinen
verliest en
met
Hem
is,
waar de
ziel
één wordt, dat de disharmonieën
worden weggenomen. Daarom is bidden de zaligste levensuiting, rein aesthetisch, omdat daar de harmonie is gevonden. Dat kan ieder, die weet wat bidden uit
nagaan
is,
de H.
S.
eigen gebedsleven, of anders
uit
Juist het
uit
de gebeden der vromen
gebedsleven vertoont de grootste tegenstrijdigheden, en
daarin de harmonie.
Men
zal
den eenen dag bidden
:
den volgenden dag bezweken, dan terwijl toch
de bede aan
omgekeerd,
als
roemen,
God om
goeds
is
zal
ziel
vrede Gods, die
nu
ons
zal alle
men
niet
in
God
verzoeking", doch
is
men
aanklagen, maar zichzelf,
hulp bewijst, dat Hij ons leiden moet.
En
volbracht, dan zal de echte bidder niet zichzelf
maar Gode dank zeggen. Dit
de biddende
Waar
iets
„Leid mij niet
voor zichzelf geen
alles is zeker tegenstrijdig, strijd
voelen,
maar
toch,
maar daarin vinden den
verstand te boven gaat.
beperkt
creatuurlijk
bestaan
tengevolge
heeft,
dat de ver-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's