Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 130
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE Providentia.
130
bestond
wereld
bare
Dan
is
geen
de zienlijke en den Logos
in
verwantschap, in
geen punt van vereeniging voor onze rede.
er
de onzichtbare wereld er één
zekere
de onzienlijke wereld.
symboliek dus onderstelt verband tusschen hetgeen
Alle
God
Is
is.
zichtbare),
(het
Schepping;
de
krachtens
van de Logos
identiteit
er
dan
En, nog dieper, dit
is.
komt
de zichtbare en
in
ten slotte hierop neer, of
één God, Schepper van hemel (het onzichtbare) en aarde
moeten de zichtbare en onzichtbare dingen
De
elkaar ontmoeten als in hun oorsprong en wortel.
Op
geponeerd, maar alleen religieus, theologisch.
Geref.
in
hebben
God
zelf
dit indertijd
grond van de Schrift hebben
gepostuleerd de orde van de zienlijke en onzienlijke wereld en hebben ze
ze
de eenheid van die twee
God
in
Voorts maakten ze
gezocht.
dit verschil
de natuurlijke dingen gaan naar wetten; de geestelijke dingen worden beheerscht door het raadsbesluit Gods.
Ze hadden dus voor beide vastheid en orde, maar welke was
de natuurl. dingen de wetten,
bij
De eenheid wordt
gevonden, dat het dezelfde
hierin
uit
andersoortige oorzaak,
de geestelijke het Raadsbesluit.
bij
God
die de wetten voor
is,
de natuurl. dingen heeft gesteld en het Raadsbesluit verordend voor de geestelijke.
Verder
onze vaderen
zijn
niet
van de vastheid, 'de orde de
en
zienlijke
leven
zedelijk
elkaar.
en
de eenheid dier beide
Wat de Arminianen
vermoordt,
Europa en Amerika dekken Calvin,
de geestelijke dingen, den samenhang tusschen
dingen
onzienlijke
onvergankelijke verdienste. het
doorgedrongen. Hun vasthouden aan de belijdenis
bij
door de
is
de
enz. zeiden, dat
historie schitterend weerlegd.
zedel. standpunt gestaan en juist in die landen
Er
hebben,
Vooral
in
het
Atomisme
bepleit, toch
is
toe te laten, en de vastheid en eenheid in
hebben ze het daarbij
laten rusten.
onze eeuw hebben de grootste denkers en diepste onderzoekers
die hoofdzaak altoos aan het Calvin, gelijk gegeven.
gehouden niet,
als
met de
kwestie
is
in
niet bezig
de vraag ook
wel of het verdiepte onderzoek van deze eeuw, rakend zoowel de denkde
natuurlijke
we moeten
gegeven van
Ze hebben zich
der uitverkiezing enz., maar dat
wereld,
geleid heeft tot het
van vastheid en eenheid. Achter de en
dus niets van aan, dat de
Maar, hoewel onze vaderen
van de Praedestin. het zedelijk leven doodt.
God hebben
In
stroomen van het zedelijk leven en van het
heeft het Calvin, het zedelijk leven gedragen.
geweigerd
God is hun men n.1. zoo
Nederland, Schotland en de Vereenigde Staten hebben sedert
de Reformatie op het hoogste
leer
in
aan
theol.
Atomisme
kwestie
ligt
of tot de belijdenis
een metaphysische wereld
alzoo vragen, of het denken en de onderzoekingen gelijk hebben het
Calvinisme of aan het Atomisme.
naam meer opgestaan,
die
het
Atomisme
Er
heeft
hebben de eenheid en de vastheid op den voorgrond
is
niet één philosoof
verdedigd,
gesteld.
maar
allen
Liever gaan
we
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 130](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's