Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 139
college-dictaat van een der studenten
§
we
zelfs
ook
al
De
4.
Providentia relata ad creationem rationalem.
b gebrekkig.
Daarom
is
wilswerking
het eene subject en van het andere beheerscht, te verstaan.
van
alle verklaring af te zien,
volkomen
is
te
van
Hem
Het
mislukt.
waarom
wijzen,
dus
We
het niet kan.
we
en onze wilswerking. Onmogelijk kunnen v/ijl
het
men
in
inzicht
we
zijn
zouden God te
zelf
moeten
zijn
is
om
doorzien tusschen Zijne
voorts nu tot verklaring komen,
deze zaak nog veel helderder kan worden. Telkens heeft
in
Kerk
de
pogingen daartoe
alle
een mysterie, maar de oorzaak
niet alleen
en door Zijn wilswerking den band
uit
een verklaring,
die de verhouding tusschen de
Daarom hebben we van aan
om
het absoluut onmogelijk
ware ze van God gegeven, van de wet,
139
meer van leeren verstaan.
er iets
Bij
de Patres Apostolici
nog geen formuleering van de kwestie. De Kerkvaders van de Oostersche Kerk hebben, toen deze aan het woord was, ook geen licht vinden
zelfs
de tegenstrijdigste uitspraken vinden we bij de kundigste Augustinus komt het bewust-worden van een antithese, de de termen te formuleeren, het grijpen naar de zekerheid, dat er
verspreid
hierover
Eerst
denkers.
om
poging vastheid
school
ook
is, is,
dat
het probleem nader
zeer
strijd
hem
echter vinden tot oplossing.
met de Remonstranten
physische
groote verdienste van Calvijn en
hebben
toegelicht. Luther heeft in zijn
is
we
forsche, mystieke
de opvatting nog mechanisch
;
uitspraken,
Calvijn gaat logisch te werk.
In
meer den
dat van de Theologische (niet van de ethische,
psychologische) zijde nog klaarder geschied.
en
zijn
de voorbeschikking bevestigd en de vrijheid van
beslist
poging
wil geloochend. Bij
een passie, geen
De
het zedelijk leven.
in zij
periode
eerste
:
bij
Toen echter was
pas de statistieke wetenschap heeft aan den dag
we ook hier niet met mechanische maar met organische «Werkingen doen hebben. De klaarheid der termen van het probleem en van de kwaliteiten dier termen kan nog grooter worden, geen oplossing echter kan er ooit komen, gebracht, dat te
Wezen Gods gegeven. Dat er verduidelijking mogelijk is, blijkt ons ook, als we er over denken, hoeveel er voor de verklaring van onze verantwoordelijkheid afhangt, indien we nagaan onze verhouding tot onzen medemensch. Langs de genealogische en sociale lijn komen allerlei invloeden op onzen wil. Hoe meer we deze nu leeren kennen, hoe nader we komen die
tot
is
alleen
in
het
de oplossing van het probleem.
op dat eenen
werkende,
We
bestudeert
zijn
naderende
;
de psychologie enz.,
de
verhouding der inwerking van den mensch op den andere. En ten tweede het begrip van vrijheid is een terrein
:
begrip, waarin
men langzamerhand meer
dachte meer gaat heerschen
in
de reëele
doordringt. sfeer,
Naarmate de vrijheidsge-
hoe meer de problemen daar-
over en het abstracte begrip vrijheid voorwerp van onderzoek worden. Wanneer de gedachten omtrent de vrijheid helderder worden, dan zullen we ook
meer
inzicht in dit
probleem
krijgen,
maar de oplossing komt
nooit.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's