Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 81
college-dictaat van een der studenten
§ (in
de dierenwereld,
en
een
door
alleen
kiem; maar
bij
Providentia
we
een dier krijgen
door
materieele,
de
vrije
Dus
Dus
(b.v.
ontstond verkeerde beschouwing.
Het lam,
't
Lam Gods.
ordeningen gesteld en,
is
alles
behalve het materieele
zoo op
niet
is
niet
beheerscht
te vatten, dat er in
ontstaat, waaruit
een kat, die springt), want dan zouden ze
De
Door een
ziel bij
het dier te ontkennen
Schrift ontkent de ziel
hebbende psychisch leven, kon
als
de dieren
waardoor een proces
door materieele noodzakelijkheid komen.
beeld van het
;
bewegingen met regelmaat, d\e zich
in
Hun bewegingen worden
het beest chemische bestanddeelen zijn,
bewegingen voortkomen
is
maar door psychische ordeningen, waaraan ze
met noodwendigheid gevolg geven. de
Verschil tusschen een plant
't
chemische werkingen, door drijfkracht van de
chemische, óók een psychisch leven. geregeld
81
een plant enkel materieel gebonden
hierin, dat
materieele,
richten naar de prooi, den wind, enz.
en
ko^t' ISUu.
de plantenwereld),
niet in
bestaat
dier
groeit
De
3.
bij
het dier niet.
alleen daardoor zoenoffer zijn en
God ver-
In dat psychisch leven zijn eveneens door
Hij geen afwijking van Zijn orde daarin toelaat,
wijl
vervult het die altijd en dat is het instinct.
Had God Adam geschapen zóó, dat hij niet kon gehoor geven aan Satan en alleen naar Gods ordinantiën leven, dan zou het vrije psychische leven niet in hem geweest zijn (dit maakt juist het onderscheid tusschen mensch en dier dan
uit),
mensch
zou
zijn
den mensch
in
naam
mensch ook
de
een instinctief leven gehad hebben.
aldus onderscheiden, dat het psychisch leven
Voor dat gebonden psychische leven hebben wij nu den instinct moeten we dus niet vergelijken bij machinale
vrij is.
Dit
„instinct".
Dier en
\n het dier gebonden,
werking.
Wij kunnen wel mechanische dingen maken (bewegende torren enz.)
maar zoo
zijn
de dieren niet
Gods op en door
Ook
het
in
het beest
We (cf.
tot
doen
hebben
een
instinctieve
van
gebondenheid
zal
dit
het beest
nu
;
leven
psych.
het
is
een psychisch wezen en de werkingen
werkt de Prov. Dei,
niet
op in
te vatten, alsof
God
krachtens de
een depot van psychische werking
het dier gesteld heeft,
maar God
zelf
van oogenblik
van het dier en de krachten voor
Dus de beschouwing der
Schrift èn omtrent de
omtrent het instinct loopt correct met betrekking in
wijl juist
leven vast staat elk oogenblik, welke werking
het psychische leven
draagt
dat instinct noodig.
Men was
maar gebonden.
daarvan kan het niet afwijken.
muziekdoos)
oogenblik
:
het beest zijn psychische werkingen
tot
de Provid.
de oude dogmatieken gewoon, deze werkingen Gods
de ordinaire werkingen Gods, de opera ordinoria Providentiae Dei. en
mnx noemde men
uitkomen, III
dat
bij
de
dan opera extraordinaria met de bedoeling eerste
natuur èn
te
noemen
De mN^S^
om
te
doen
de constante wil Gods naar het dictamen van 6
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 81](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's