Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 129
college-dictaat van een der studenten
§
De
De
4.
Providentia relata ad creationem raüonalem.
met betrekking
consideratie van den wil
129
de vrijheid raakt de diepere
tot
kwestie of er iusschen de physieke en geestelijke wereld affiniteit, overeenkomst bestaat.
de physieke wereld heerschen vaste wetten,
In
aan vasten gang
in het geestelijk
;
leven wil
men
het leven
is
op ons, meenende, dat wij onze autonome wetgevers zouden gegeven oogenblik hun wil veranderen kunnen. leven
vastheid,
leven
absolute
den
grond
Atomisten,
die
het individu op zichzelf
is
Pelagiaansche,
het
Arminiaansche
beschouwen en
beweerden
de
Gereform.
steeds
niet het
vastheid
Ze
ook
van
is.
de vastheid
zochten
mainteneeren
te
zonder
erin
te
Men kan God Waar ze die
eenheid
reageerde toch alles stand
tot
het
in
hun gemoed er tegen,
komen dan
geestel. leven over,
ook
orde
en
in
die
Ze wilden voorts
een philosophisch begrip, maar uit eerbied voor God.
uit
aanbidden of men heeft vanzelf
niet
vervallen,
nemen. Ze wilden
te
beide levenssferen vastheid, maar niet op dezelfde wijze.
orde en eenheid, niet
wijze
lijn
het geestelijk leven
in
gebondenheid met die van het natuurl. leven gelijksoortig in
verband van
Daartegenover
op grond van de Schrift en op de
het physische, zoo
in
regel.
standpunt van de
de individuen onderling, de eenheid van den kosmos verstaan.
Augustinus, dat evenzeer als
het geestelijk
in
;
het natuurlijk
van gebondenheid aan eenigen
ontstentenis
in
Dat
is
op elk
die
zijn,
Eensdeels dus
door het heerschen van vasten regel
orde
willekeur,
gebonden
zich verzetten tegen drang
als
Dat wilden onze vaderen
men Ze
niet.
als
vastheid en eenheid.
zou die vastheid op dezelfde
men deze op
Brengt
het natuurl. leven.
in
krijgt
Hem
in
geestel. leven vasthielden, daar
het
fatalisme en materialiseert het geestel. leven. zijn
wel eens vervallen
in
de fout van bijna
het geestel. leven onder dezelfde orde orde te stellen als het natuurlijke. In den
Catechismus goddelooze dat,
„Maar maakt deze en geantwoord „Neen zij
wordt gevraagd
menschen ?"
:
;
geen zorgelooze en
want het
zoo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant
brengen vruchten der dankbaarheid"
van voortbrenging dat
b.v.
(Vraag en Antw. 64).
is
hier
aan de plantenwereld ontleend
hebben we evenwel
uitdrukkingen
overdrachtel.
:
zooals het onmogelijk
gebruik
van
gebruiken
onzichtb.
wereld,
beelden.
Waarom mogen we
het
in staat zijn, als er
altijd
hetgeen voorkomt
van
zienl.
in
te
Dit
hier.
een kwade boom boom geen kwade". Bij
autoriteit gedaan, als Hij zegt
kan geen goede vruchten voortbrengen en een goede
111
onmogelijk,
niet
een echte wijnstok wilde druiven voortbrengt, zoo ook
hebben ze echter op Christus' zulke
is
zou voortDaar wordt dus
is,
de physieke regel overgebracht op het geestel. leven; het denkbeeld
eigenlijk
is,
leer
:
:
doen met symboliek, het
de zichtbare wereld voor de
dingen
om
de onzienlijke af
nu symboliek toepassen ? Daartoe zouden
we
te
niet
geen oorspronkel. verband tusschen de zichtbare en onzicht9
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's