Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 15
college-dictaat van een der studenten
§
vragen
van
verschijning
we dan
punt de
we
openbaring
rijke
we
gezinden behoeven
hebben gevormd.
tot
wens nu
zelf;
de zaak
hier niet te handelen, wijl
we
theologie
redden
te
is
mys-
de Chr. Kerk
in (
de §) op
zie
dus
zij
eigenlijk nooit een
onze belijdenisschriften
Kerk
met die der
De Lutherschen erkennen
juist.
verkeerd op
is
De
dit punt.
het trou-
onze ge-
lectuur, die zegt:
gepoogd
eenige, die
Ritschl en dat wel met veel kunst- en vliegwerk, is
tegen
hem opgekomen
hem weerlegd.
en heeft
Luthersche Formulieren bestaan dan uit:
de Confessio Augustana
mum)
Christel,
koninkrijk der hemelen) en
Kerk, dan zien we, hoe hun standpunt onschriftuur-
Küler, een ander Lutheraan,
De
't
maar de tegenwoordige Luth.
zie
en
loofsbelijdenis
en
haar recht heeft doen komen. Over de Doops-
en het Gereformeerde zuiver en
lijk blijkt
1.
Christus
zeggen, dat alleen de Geref. Kerk
Vergelijken
Roomsche en Luthersche
maar
den
hoe heeft de verhouding van die beide zich
:
dan mogen
ontwikkeld,
heeft
om,
algemeene voorzienigheidsgeloof ineengeschakeld met de
(de
teriën
a.
15
het algemeene voorzienigheidsgeloof buiten de Christologie
Ie
2e het
dit
Introdudio.
1.
;
ze bevat niets anders dan één articulum (pri-
Met geen enkel woord wordt over de Schepping en Onderhouding gesproken, maar dadelijk overgegaan tot het dogma der Triniteit. de
Deo.
we
Verder vinden
nog minder
b.
in
deze Conf. evenmin
hieromtrent.
iets
dat het geval met de Apologia, een uitwerking van de
is
Conf. Augustana. c.
het eigenlijke Luthersche confessioneele stuk,
n.1.
de Catechismus begint
(anders dan de Heidelberger) dadelijk, zonder inleiding met de 12 geloofsartikelen.
Dus door Luther wordt gededuceerd, onderhouden worden met wordt,
met vrouw
geen syllabe of
wat
er
dat
we door God geschapen
aan ons lichaam en onze
en kinderen, ja zelfs schoenen enz. noemt
letter sluit die belijdenis zich
van
geldt
zegt,
hij
alles,
aan
bij
ziel
hij
;
zijn
en
gevonden
maar met wat
het Christel, geloof;
ieder menschenkind. Die beschrijving
op zich
zelf is rijk
en goed, maar precies zoo opgevat, als Cicero het doet, niet hooger of dieper. Verder vinden we ook in dien ganschen Catechismus niets meer. 2.
Nu
de Catechismus Roman. Liber
zegd, dat ook de Heidenen wel
de Vader van
I,
Cap.
2,
Quaestio
9.
gewoon waren God Vader
Vooraf wordt gete
noemen
(Jupiter,
goden en menschen) maar dan alleen in de beteekenis, dat ze door Hem geschapen zijn en dat Hij ze met vaderlijke liefde in Zijne hand houdt. De Christenen kennen God ook in dezen zin als Vader, maar hebben bovendien
de
de geboorte videntiae
alle
beteekenis van den vadernaam verdiept, daarmee uitdrukkende uit
sive
Deum Patrem
God.
Dan
praecipue
volgt
:
„sive igitur
spiritualis adoptionis
communem causam
creationis et pro-
spectes, merito fideles
se credere profitentur" (terecht belijden de christenen
God
als
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's