Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 60
college-dictaat van een der studenten
;
:
LOCUS DE f*ROVIDENTIA.
60 begrip
Nu
tuur.
nog
is
we bovendien nog genoeg om een Provid.
niet
Om
meer.
iets
in het
voorjaar komt
werk,
maakt
tuinman
klaar
alles
nog bezig.
blijft
bloementuin
de lente
;
heel iets anders dan in de eerste
zich voor, dat
dus
legt
de
arbeid
eerste
dan heeft
hij
Maar
.niet.
zijn
zaad,
met
enz.,
het
bedoeling alles voor
te
nog
alles
in,
arbeid doet
maar de hij
echter
maken
als tuin
hij
wil en stelt
In die eerste
periode
oog op een doel en aldus heeft die bereiden, opdat voortkome, wat hij
echter in den zomer alles uitgekomen,
in zijn plan. Is
geen plan meer,
aan het
Hij gaat
treedt
de eerste periode heeft
in
van dien grond
hij
zomer
daar gras wil zien, ginds bloemen, enz.
voorgesteld
heeft
zich
hij
mest,
hij
;
maken.
te
harkt de paden, bindt hier en daar wat
hij
meer
tak,
wat
plan, een denkbeeld,
orde
in
ten einde, de
is
de tweede periode van
In
leeft,
in rijkeren zin te rechtvaardigen, daartoe
doen gevoelen wijzen we op een tuinman, die
dit te
om den
samen, snoeit een enkelen een
een tweede moment. Dat de natuur
krijgen
behoort
kan worden met een levende na-
dat alleen begrepen en vereenigd
is,
in
orde
we
Vragen
houden.
te
nu
in
welke periode de analogie voor de Prov. te vinden is. dan dient geantwoord in de eerste, want de Prov. is niet een op orde houden maar een te worden :
van
leiden
een van
dingen
nog
realiteit, die
niet rk/.oc
waardoor het
uit
boel
om tot we kunnen ons een
Een ander beeld: voorstellen.
terie
maar
die
oordeelt, leiden
dat riAsc gebracht moet worden.
tot
verbonden door een langen scha-
alleen
dat
er
zijn
het
het
ri'/.oc
den in
boel het
door de
volksleven
op orde houden
men
wil
geraken.
uit
knappe administrateurs
een wezenlijk ministerie echter
;
telkens vervormingen plaats hebben, die
volksleven overheid,
te
wezenlijk en een administratief m'm'is-
Een ministerie toch kan bestaan
beginsel en weten, waar
aan
realiseeren
van veranderingen en wijzigingen. De Providentia dient dus niet, om den gaande te houden maar om te provideeren, hoe uit het tegenwoordig
bestaande geageerd moet worden
te
te
is
de realiteit
Dit polnt de départ en point d'arrivée zijn kel
Kosmos om
voren voorgesteld doel. Alles komt dus aan op het riAcc, dat twee
te
een actie,
b.
veranderingen en wijzigingen in den
stelt
een
a.
alle
moet uitgaan van een leidend aankomen. Zulk een ministerie geeft leiding welke dus
en de Prov. vindt haar analogie dus
in
dit ministerie
en
niet in het administratieve.
De gewone
opvatting
met deze waarheid en moest van
de
in
van
de
Prov.,
ziet uitsluitend
ook onder de geloovigen
op het
in
stand houden. Heel de Schrift echter
werken Gods
voortgaande
naar
het
altijd
einde.
naar
Het
orde houden, alsof richt zich
de Apocalypse; er
kenmerk
is
in
strijd
God
alleen
is
door de openbaring in
haar één stroom,
van de Profetie, in het Paradijs
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's