Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 140
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
140
Uit dien hoofde heeft de ongeloovige wereld, die geen mysterie als zoodanig
erkennen
alvorens te hebben getracht voor de grondproblemen
wil, niet gerust
een oplossing
te
geven.
de paragraaf hebben
In
gecombineerd
we
genoemd. De eerste
er vijf
gemakkemaken door n.1. een van de twee termen weg te snijden. Men moet de samenwerking van God en mensch verklaren en men snijdt immers één term twee
zijn
dier voege, dat ze beide de zaak uiterst
in
lijk
als
af,
men den
van den een of den ander op non-activiteit
wil
twee richtingen hebben zoo óf a
Die
stelt.
opgeheven. Dat heeft men gedaan, zoo-
óf ö
den weg van Epicurus als van de Stoa. Wanneer men de wereld en geheel het leven atomistisch verklaart, dan komt men tot de conclusie, dat ieder met een vrijen wil werkt en toch alles terecht komt (zooals de kat op zijn pooten) door de rCyr,. Geen Godsbestuur,
wel
in
a.
Dat
bestel, Providentia dus.
slechts
probleem
het
natuurlijk
is
niet opgelost.
:
:
term overhouden, toch
blijft
het probleem onverklaarbaar.
Het tegenovergestelde vinden
b.
rus
echter de afsnijding van den eenen term Ood.
is
om a en b in samenhang te verklaren En dan wat is de ri/^/j ? Ja, dat weet men niet. Het is dus al wil men maar één een ander woord voor het mysterie. Derhalve
Maar nu
de
en
Stoa
Men
gevonden worden.
van welke belijdenis
ook op neer lossing
;
hierin
waartegeif de
de Stoa en de Deterministen. (Epicu-
bij
twee
richtingen,
ook
neigt,
zij,
alle
eeuwen
Nominalisme en Realisme komt
't
was een Determinist en
vinden
mensch
door
die
kan direct merken naar welke van die twee iemand,
hij
Scholten te
we
vertegenwoordigen
dat
niets
ze
zeggen
doen
kan.
Stoïcijn).
meenen de op-
Zij
geschiedt
alles
:
er
naar
vaste
orde,
Ze nemen de Providentia zoo streng
mogelijk, loochenen den vrijen wil en de verantwoordelijkheid in den mensch.
Ze vernietigen
den mensch en dan ook God door
eerst
een „werdender Gott"
Beide leven
pogingen
zonder eenig
Epicuristen
is
licht
volkomen
meer bekrompen en ten
mislukt
:
ze
zijn
verminking van het
een
op deze diepste levensproblemen
ideaal
alle
pantheïstisch tot
maken.
te
zijn
Hem
weg,
de
'rSoyr^
alles
;
bij
te
werpen.
de Stoa werd
't
Bij
leven
de al
komt de verdediging van den zelfmoord. Het derde is het stelsel van hen, die zichzelf foppen en meenen een c. harmonie te krijgen, waar slechts een schijnharmonie gevonden wordt. Ze God heeft voorzien, wat laten God besluiten en besturen naar de Praevisio. alle
menschen
aan
den dood toe
doen ;
slotte
zouden
;
heeft
Hij kent dat alles
voorzien
bij
ieder,
van klein kind
door Zijn voorwetenschap.
bestaat daarin, dat Hij overeenkomstig handelt.
Zoo meent men
De
iets
af tot
Provid.
gevonden
te hebben maar heeft niets gevonden. Heeft God voorzien hoe de menschen handelen zouden, dan is het Raadsbesluit niet, dat God besluit, maar boekt uit
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's