GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 86

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 86

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

86

LOCUS DE PROVIDENTIA.

iets

onaangenaams, onwillekeurig gaat men

we

weten

De

het.

ons ook

reuk

het gehoor

een

:

Dat

terug.

van het bewustzijn

is

is

niet

onbewust, want

echter zoo weinig sterk, dat

wakker maken.

slaap kan aandoen en

den

in

men hebben met

actie

afgrijselijk geluid

schoon geluid doet ons toeloopen zonder dat we

er

Hetzelfde kan

doet ons opschrikken, een

ons rekenschap van geven.

Zoo raken we in beweging. Door den klank in het bewustzijn worden we dus in actie gebracht. Dat gaat echter niet beredeneerd maar er is vermenging van het geluid en een zwakken graad van bewustzijn. Zoo kan men dat met gezicht en smaak eveneens hebben krijgen we iets onsmakelijks in den mond, dan maken we een beweging om dat te verwijderen, maar het bewustzijn werkt heel zwak :

mee.

De

hun

werkingen

gend

eigenaardigheid van die bewuste factoren

Er

is.

Er

in

dat, al coöpereert het bewustzijn,

den laagsten graad van de actie bindend, dwin-

de werking van de zintuigen een dwingende actie (van

in

men op

springt 20.

zit

is,

echter ook bewuste factoren van den tweeden graad, waarbij

zijn

dwingende kracht minder

de coöperatie van het bewustzijn sterker

sterk,

hieruit blijkend, dat eigen overleg gaat

meewerken. Maar

men weer bewustzijnswerkingen,

alleen

die

bij

ziet

den

Waneer men

mensch).

met de lagere orde van dingen

de

steekt

handen

niet

tot dezelfde categorie hoort, die is

dat

maar

spreken nu

vanzelf

uit.

hem even helpen?

Dat doet wel een burger, die

de gewoonte heeft dat

te

doen.

Maar voor ons

dadelijk klaar. Wij gevoelen wel een zekeren drang daartoe

komt eigen

er

ing, vuile

enz.).

zoo

niet

(We

een hooge brug iemand met een wagen

bij

tobben, komt door het gezicht de aandoening op: zou ik

Maar men

de is ;

die factoren heeft

rekenen en die ook met de hoogere orde van dingen rekenen.

van

zelf

een zwaar geluid, enz.)

bij

overleg, waarbij

dan weer een logere vrees voor vermoei-

handen, enz. of hoogere orde van elementen (vrees voor het fatsoen

We

hebben

hier

dus

a impuls, b overleg, beheerscht door motieven

:

van lagere en hoogere orde. 30.

Komt de hoogste graad van

het bewustzijn bij den mensch, die dan wanneer de actie voor het grooter deel niet door een prikkel van maar uit onszelf ontstaat, zich op de hoogere wereld richt en kracht

intreedt,

buiten

ontwikkelt

om

de natuurlijke impulsen

Dus aan deze reert

uit

drie

zichzelf;

aesthetissche

enz.),

b. c.

notae

is

beweegt is

niet

te weerstreven.

het hoogste bewustzijn kenbaar zich alleen

in

de

:

a.

het ope-

ongeziene wereld (de religieuse,

independent

van de natuurl. impulsen,

maar kan daarover heerschen (men staat niet bewust onder het dictamen van de natuurl. neigingen, maar legt dien het dictamen van zijn bewust leven op). II. Nemen we nu het hoogerstaande dier. Bij die hoogerstaandc dieren :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's