Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 109
college-dictaat van een der studenten
§ van
die
het
is
drijfkracht
boven
in
driften
naar
gedwongen en geprest door de
boven,
Een ander element komt
wil.
neemt wat waar, waardoor
iets
hoewel
zijn,
we,
zoo eens
te
dat
een
niet
noemen) dan
de plant.
bij
de klimopplant
bij
denkt niet
kant opklimmen
ik zal dien
:
echter
het resultaat
;
is,
beide hetzelfde plaats
is
een ander werktuig, dat
:
bij
zoeken
Bij
beide
beide
de plant wordt
en warmte.
licht
verschil als het
het
:
bij
feitelijk
het eekhoorntje echter
beweging gebracht wordt; een zwak psych.-eth.
in
er bij het beestje, dat bij
dus bij
anderen,
van den wortel.
het eekhoorntje, niet
de plant gemist wordt.
draaien de bladen zich naar de zon, een beest gaat ook
weer
een zeker waar-
beheerscht door vaste wet, heeft
beide gaan naar boven.
bij
:
boom boven den
er is alleen drijfkracht
Hoewel
geen verschil.
is
de plant, een instinctieve werking
Toch
het kopje en hartje van het beestje
In
Die plant verkiest niet den eenen
is
in
een andere machinerie werkt (om het
nemen, denken, willen.
element
dus
daad met ethisch karakter.
zelfstandige
eekhoorntje
het
in
een veel gecompliceerder werking dan
In
hier
hem opgewekt wordt,
in
waargenomene hebben en gaat nu naar boven. Bij dat eekhoorntje zwakke mate een causa secunda, wijl bij het dier instinctieve aan-
gevoelen
is
gebeurt
al
een principieel
eekhoorntje echter klimt naar boven als het
het
;
wat het hebben
ziet,
het beestje
:
wil dat is
den wortel
uit
iets
het spel
klimop werkt
die
:
109
Intusschen voelt ieder, dat er tusschen die twee,
pootjes.
verschil
hij
Providentia relaia ad creationem rationalem.
denzelfden boom, met pootjes, op dezelfde wijze, toch
bij
nu
De
4.
Al
is
in
Bij
veel planten
de zon liggen. Ze
het resultaat hetzelfde, toch
is
beest handelt, ziende dat er zonnestralen
er
zijn,
ware machinaal naar de warmte toegebogen. Zoo kan
men de voorbeelden vermeerderen en
aldus zien, dat het resultaat hetzelfde
kan
de plant
zijn terwijl
er toch verschil is: bij
is
een actio simplex,
bij
het
Zoodra het psychisch-ethische element in het spel komt, krijgen we een actio composita. Dat nu wordt, op den mensch toegepast, een actio composita.
dier
veel sterker.
Daarom kan men
secunda" spreken,
wijl
Het raderwerk
is.
daar
is
Zoodra we
wijl
den mensch komt
grijpt,
aanwezig
is,
die
in
vollen zin van „causa
tot zelfstandig
denken en
willen, dus
bij
de meesten één groot misver-
waar zulk een eigen werking van de causa
dan alleen
als ze nooit
reëel
tegen
is,
God
als ze tegen
reageert.
God
ingaat en dat
Denken we ons een
die de dingen nooit anders zag of wilde
dan God, dan zou mensch heeft geen vrijen wil. Dat komt, de onderscheiding tusschen twee subjecten pas merken, als ze tegen
zoo redeneerend, zeggen wij
den mensch eerst
zich voorstelt, dat,
menschenwereld, men,
bij
het dier door het 'msünct geen lubentia rationalis
hieraan toekomen, bestaat er
men
secunda plaats niet
bij
eigen actie en leven als causa secunda.
stand, wijl
ze
in
er
elkander optreden. Zoolang
:
men
die
het in alles eens
is,
wordt het
individ. karakter
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 109](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's