Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 35
college-dictaat van een der studenten
:
§
mm
Relatio quae Providentiae
2.
den
Creatione intercedit.
35
meer weet, waar het na verkoop
onafhankelijk
van
verder
blijft.
Het heeft voor
kracht
van
werken,
voltooid moeten worden, b. v. bij het maken van een komt na den maker een andere man, die haar behandelt. Zoo feitelijk met alle producten van menschenwerk zoolang men er mee
hem,
die
fabrikant,
het
die
die
niet
voortbestaan niet meeer noodig de dragende produceerde. Zoo gaat het met alle technische zijn
eerst
locomotief; er het
is
bezig
;
vaardiging
voor de
analogon voor de Schepping, zoodra echter de verafgeloopen, volgt er volstrekt niets, wat een analogon oplevert
is
een
het
geeft
is,
want
Providentia,
die
naar om, heeft er gansch en
van
een
erop
locomotief
dan
gaan,
later
zou
het
werk gemaakt
heeft, kijkt er niet
Zag
geen rapport meer mee.
al
machine aan
zijn
men hem
eraf
een
zetten
b. v.
staan en wilde
station
door het eigendomsrecht
;
meer
de fabrikant
is
hij hij
men desalniettemin een analogon voor de Providentia Dei zoeken, dan zou men het hoogstens alleen kunnen vinden, niet in de vervaardiging, maar in den arbeid van den machinist bij van
geheel
Men
een machine.
zoo de
electrische
houden.
het
of
Wil
gescheiden.
zou kunnen zeggen, dat
beweegkracht
de
die den
product
zijn
in
hij
stoomkracht
in
den machine den stoom en
in
Nu
de raderen brengt.
het zeker, dat,
is
de machine brengt,
hij
die
waar
hij
ook moet onder-
Hij moet den stoom voeden, anders houdt de beweegkracht op. Dus stoom aanbrengt moet hem ook voeden. Dit is een- zwak analogon voor :
verband tusschen
aanmerking;
immers,
de Creatio en de Providentia maar komt bijna niet de
gaat
eerste
dan kan die andere even goed het werk doen. analogon
niet
stoomkracht.
in
machinist er af en komt er een ander,
Alzoo vinden
we
bij dit
zwakke
eens de identiteit van den verwekker en den instandhouder der Derhalve,
in
het algemeen kunnen
we zeggen
:
een menschenwerk,
ééns vervaardigd, wordt niet meer gedragen door de kracht van den vervaardiger.
Maar
bestaat dan een horloge of een muziekdoos na de vervaardiging in zich zelf?
Neen, dit
natuurlijk niet, wèl
woord
weten,
hier
dat
als
voor den hij
het product onafhankelijk van zijn schepper
is
werkman
te
(om werkman moet
gebruiken) maar een
een werk gemaakt heeft,
hij
het aflevert aan
God, die het
hem aangebrachte constructies in stand houdt de krachten, verbindingen en raderen. De fabrikant kan ze niet anders maken dan naar de wetten en verhoudingen, door God in de natuur gegeven en waaraan hij zich moet onderwerpen. God houdt dus een horloge enz. in stand. De speeldoos speelt door de kracht Gods. We hebben hier een principieel in
ontvangst neemt en de door
onderscheid: als de technicus arbeidt, arbeidt is
achter
iets tot in
zijn
hem,
onder
hem, boven hem.
stand te brengen.
Er
zijn
krachten
vaardigheid en daardoor kan
hij
hij
meteen ruggesteun, want God
Hij uit zich zelf
Gods
zijn
in
werk
is
onbekwaam om
de natuur,
tot
in zijn
denken,
stand brengen, wijl
hij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's