Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 178
college-dictaat van een der studenten
;
Locus DE Providentia.
178
schenhart die
is
den
in
oog gezien, geen oor gehoord heeft, en die in geen menopgeklommen, d. w. z. die uitgaat boven alle aspiraties, zooals mensch oorspronkelijk lagen. De aspiraties van den herschapen
die geen
zaligheid,
mensch gaan ver daarboven uit. Zoo vinden we ook in Hebr. alleen ƒ
11
40, daar het
:
ré/.cü
van de heerlijkheid
den weg der herschepping bereikt wordt.
in
Petri
1
8—12
:
voor deze quaestie locus classicus, omdat
is
samenhebben.
elementen
TlapixKD^o<.i
is
:
nieuwsgierig
naar
we
hier alle
staan kijken.
iets
engelen hebben wel kennis van de schepping, proefondervindelijke kennis
De
de
van
Maar
heerlijkheid.
hier
sprake van een heerlijkheid, waarvan ze
is
geen idee hebben, die dus boven de schepping uitgaat.
Ook de
konden volgens hun menschelijk begrip, alhoewel ze den Geest van Christus hadden, geen kennis van die heerlijkheid krijgen. Zij zochten en vraagden er naar. Maar nu is die heerlijkheid geopenbaard door profeten
het heil in Christus.
Daarom kan toegevoegd, wat we toestand geprofeteerd, waarin de wet
maar
tafelen,
van
zijn
den
tot
want
des Heeren,
grootste,
Jeremia's
meer
zal
slot.
Daar wordt een
geschreven
zijn
op steenen
binnenste, in het hart, waarin geen verrijking meer zal
het
in
kennis
lezen niet
/
cf.
Cor.
God kennen van den
allen zullen
Er zal
13.
kleinste
een kennen van aangezicht
zijn
tot
aangezicht, uitgevoerd dus boven de kennis in het Paradijs.
We
zijn
bezig
aan
van
bespreking
de
de
vraag, inhoever ons de H. S.
gegevens verstrekt, die ons heenwijzen naar een bewegende oorzaak
opnemen der zonde
in
bestel
't
Gods.
tot het
Wij zagen, dat metterdaad de H.
S.
erop wijst, hoe de zonde aanleiding gaf tot verlossing, niet een herstellen van
den
toestand
voor
hoogeren toestand
de
zonde,
maar een opvoering van den mensch
tot
een
:
De wedergeborene klimt op tot hooger Potenz. De wedergeborene komt tot hoogere genieting.
ie.
2e.
Dit a parte hominis. In de tweede plaats wijst ons de H. S. erop, hoe a parte Dei de zonde aan-
gaf tot het verlossingswerk, en daarin Hooger zelfopenbaring Gods ligt, dan
leiding ƒ«.
2^.
Voor VS.
Aanleiding gegeven
is
het eerste verwijzen
14 de vleeschwording
band genomen. goddelijke
Er
essentie,
is
tot
we
naar Joh.
1
was aangegeven.
hier
buiten zonde zou
gekomen
hooger krachtsbetoon van Gods
geen
sprake
•
18.
zijn
zijde.
Dat wordt gezegd, nadat
in
Die twee verzen moeten
in
ver-
van den tweeden Persoon
in
Zijn
maar van den Middelaar, het vleeschgeworden Woord.
Daar wordt dus aangegeven, dat
juist
de vleeschwording
is
geweest het mid-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 178](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's