Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 57
college-dictaat van een der studenten
§ daar een
beneden.
Er
opvatting
der
op de
niet alleen
goud
:
Dan zou en
er
deze
in
anderen
op
blik
heel den
u,
in
is
de paragraaf door een
de schepping ware een levenlooze metalen
kan zich een granieten bergrug denken met eeuwige
(Noordpool),
men kan
of
zich een structuur uit metaal,
denken en dat daarbij de schadelijke invloeden afwezig waren. niets geweest zijn dan die doode structuur in de eeuwige stilte
Dan zou
houden.
gansch
Welnu, die gedachte
Denk
Providentia ware dan, dat
de
een tweeledige grondgedachte,
plaats
een
die
57
iSlixv
en D^inpiJ^a zijn toegepast op degeheele Schepping,
T^]n72
Men
overtogen
of zilver
:
redelijke.
uitgedrukt
of granieten structuur.
gletschers
dus
staat
Providentia kxt'
Providentia,
bestaanden kosmos geeft
tegenstelling
De
3.
hetgeen geschapen was
woord geweest
„sustentatio" het
zijn.
in
Dit
stand werd geis
echter slechts
denkbeeldig en onze antithese doet uitkomen, dat de Schepping daarmee niets
gemeen
heeft
ze
haar
blik èn in n^'TO,
:
TV^n,
is
totaliteit
leeft
èn
hemel en op aarde van oogenblik
in
in
al
tot
haar deelen niet anders dan doordat
oogen-
God
is
haar het leven doet toevloeien door Zijn alomtegenwoordige en almogende
Daarom
kracht.
de
in
is
van
paragraaf
Hem
als
„de Fontein des Levens"
Dit kan niet door de Pantheïsten gezegd worden,
gesproken.
want de
pantheïst,
opvatting neemt niet aan, dat er buiten de Schepping een Fontein des Levens bestaat
maar dat God
de Schrift
naar
Schepping),
want
we hebben
Fontein
moet dan wel
Spreken
we
lijke
als
ze
uit
de Schepping besloten
de Schrift
in
Immers,
alsof
in
in
God
is
te
levend
vloeien,
zich zelf leefde
neen,
;
pro-.
Bij
doel ware te bereiken.
Waar de dood is
dat
in
een
doel
komt ziet
is,
leven
is
God
de
uit
die
te
provideeren wezen, wijl daarmee geen
Het was dan de eenige kwestie
geen doel,
een gedurig
en daarbij
is
;
Die opvatting van de Creatie
Tr^n^^-
levenlooze structuur van metaal of graniet toch,
wijl
geen proces.
van dit is
oogenblik
dan
Is
tot
te provideeren,
God
is
het motief, dat
Deus providens
oogenblik
veranderen en
te
Providentia
dat de levensbewegingen zich zoo
een einddoel heeft,
zich als
die te laten blijven.
op verre toekomst, op een eindjuist in
ligt
om
de schepping echter levend,
ondenkbaar zonder einddoel.
natuurlijk alleen te pas bij hetgeen
om
in
in God besloten. mag men dit niet opvatten vloeit uit God het creatuur-
Dus
zoo,
God
anders bleef ze
ontwikkelen, dat ze dat doel bereiken.
n.1.
uit
de tweede plaats eerst het eigenlijke wezen van de
poneert daarom een proces en
nu
deze opvatting
deze uitdrukking geen sprake.
bij
het leven
al
zonder schadel. invloeden, zou niets
dan
is
derhalve van de levende schepping, dan
poneert dan
het
Ook
van deeltjes
aanbidden de Fontein des Levens en
leven
het
daarvan
bestaat geen oogenblik zonder den
Provid.,
is.
niet emanatistisch (een uitvloeiing
het
feit,
dat de natuur
een Deus providens.
openbaren.
leeft,
Hij schiep
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's