Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 93
college-dictaat van een der studenten
§ karakter van het
wonder
in
van een
kracht
en
Tot de
zekere
De
3.
Providentia kxt'
tSiocu.
de leer der Voorzienigheid
zit
:
het doen
ophouden
het in de plaats brengen van een andere kracht.
we dan ook terug. Kan nu aan een mensch door God macht worden verleend om zoo te scheppen m.a.w. als er een wonder dat punt moeten
;
mensch is daarbij de ageerende persoon, geschiedt het dan door den mensch of is deze slechts de uitvoerder van de orde Gods en doet God het wonder ? Neemt men de realiteit van de genezingen in Lourdes
gebeurt
de
en
komt die genezing door almachtigheid Gods tot stand? Hierop is
aan, dan
de
de vraag
is
daad van dien aard
Wekt
het antwoord, dat nooit eenige
stand komt mediaat door den mensch maar door
God
of doe.
een kind op, dan buigt hij zich wel over dat kind heen en maar God maakt het levend. Er is dus coöperatie van den mensch
Elia
spreekt, (het
tot
wat de mensch ook spreke
alleen,
het water, den priester öf door
:
Zoo doet ook God
levend maakt).
Door onze Vaderen
slechts.
God
buigen over het kind, het spreken, enz.) en van
zich
b.v.
water
uit
(die het kind
de rots komen, Mozes slaat
steeds beleden, dat er nooit sprake van kan
is
God scheppende macht zou overdragen. Waarom hebben ze dit beleden ? Onderstelt men een depot van kracht in de Schepping, dan is er geen reden, waarom de mensch niet de kracht tot scheppen zou hebben. Kan er echter in den mensch nooit eenige kracht werken dan doordat God die zijn,
dat
van oogenblik
oogenblik draagt, dan bestaat er geen onderscheiding tusschen
tot
de scheppende kracht van den mensch en van God. machtswil
Goddel.
door
ien
het
leven
roepen van
mensch op
die
wijze
een addihim quid komen
Hoorde dat echter
Wijl scheppen
in
zoo
is,
scheppende kracht
maar door God.
ware de Schepping
dan
erbij,
compleet
is
zou
dat
additum
compleet
niet
quid
een origineele kracht, nooit
Die kwestie
dat er niet
iets,
te
omdat we
wijl
de Schepping
zijn.
Neen, de
oefenen door den mensch,
zijn
in
de H. Schrift
of zullen
worden
door den Satan en zijne dienstknechten en anderzijds,
eeuwen door en
alle
selen, waarbij
zoo zou er
de schepping.
voor ons van belang, omdat
is
het door
bij
superfluum
gesproken wordt van wonderen en teekenen, die gedaan
door den Anti-christ,
;
is,
is
in
onzen
tijd
hooren van
feiten en verschijn-
door menschen onverklaarbare krachten worden gewerkt (mer-
merisme, hypnotisme, somnambulisme, enz.)
De
Schrift spreekt ons hiervan
Deutr. 13 bevestigt
:
met
1,
v.
v.
tcekens
:
Wanneer dus een of
wordt dus aangenomen, dat
valsch profeet komt en zijn woorden
wonderen, dan moet hij
die
hij
gesteenigd worden.
Daar
wonderen doen kan.
Ex. 7 : II. De Egypt. Wijzen deden was opgedragen te doen.
dezelfde teekenen, als
Mozes door God
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 93](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's