Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 16
college-dictaat van een der studenten
:
Locus DE Providentia.
16
Vader, onverschillig of ze één van tweeën doen, enz.). Hier
elementen genoemd en
maar
die van Luther,
niet
eens
sive
—
dus
zelfs
door
iuxtapositie
(et
—
min of meer tegenover elkander.
in
de geheele opvatting
wing gemeden, breed en ruim Het sterkst en eigenlijk
Antwoord en
is
van den Catechismus
I
sterven
met
wordt
deld
hemelschen
is
de
woorden
de
Ie
vraag: „Wat
wordt
is
leven
Lutherschen
aangevat.
„Dat
:
leven
uw
en
:
stellen
men
beide
in
het
de inleiding van den Catech. opgenomen.
sterven, uit
geen
ze
is
eenigen
in
troost ;
uitdrukkelijk
getrouwen door
een ander beginsel dan dat der Method.)
op hun
„hoe
;
zult
eenzijdig
ge zalig sterven ?" standpunt
in
ze trekken,
:
leven
Hollanders);
komen met de vraag naar den
zij
en sterven beide.
het
In
antwoord
is
dit
nader ge-
er is niet alleen gesproken van hoop op Jezus maar er wordt gezegd „dat ik met lichaam en ziel in leven en sterven mijns
Zaligmakers
Christus
Jezus
eigen
ben". In dien eminenten greep
theologen erkend wordt) heeft Ursinus van meet af het leven
alle
sterven,
het leven en sterven?"
dat der Gereformeerden (Hugenoten, Calvijn, Schotten
Vlamingen,
accentueerd
belang
in
de eenheid van het natuurl. en geestel.
wel eens uitdrukt, een wissel op de eeuwigheid. Het practische
't
reëele standpunt
en
ziel,
„en alzoo bewaart, dat zonder den wil mijns
eenige troost, beide
(echter
Pilgrim-fathers,
(die
met lichaam en
ik
Methodisten interesseert alleen de vraag
zooals
en
reeds dadelijk
haar van mijn hoofd vallen, enz." Dus het geheele
Vaders geen
reeds
het
de verkeerde beschou-
mijn maar mijns getrouwen Zaligmaker Jezus Christus
niet
terrein der voorzienigheid is reeds in
en
af
het goede, schriftuurlijke standpunt ingenomen.
afdoend
alles
van meet
is
ben, enz. in welk antwoord wel degelijk van de voorzienigheid gehan-
eigen
zelf
wegens hun meer gezonde wereld-
belijdenisschriften zijn opmerkelijk
beschouwing;
In
maar door de disjunctieve conjuncties
et)
eenerzijds de Schepping, anderzijds de Redding van zondaren;
sive:
Onze
leven
door iuxtapositie naast elkander
zijn
zonder organisch verband, zonder hoogere eenheid en eigenlijk nog
geplaatst
3.
twee elementen
die
dus de beide
zijn
zoover staat de Roomsche Catechismus hooger dan
in
lichaam
en
ziel,
de eenheid van geestel. en natuurl. leven onder
Waarin bestaat nu in die eenheid de vertroosting? Daarin: mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers eigen ben", waarbij dan
Christus gezet. „dat
ik
niet
onmiddellijk
voor
al
verlost
soteriologisch
ingeschakeld wordt
:
„die met Zijn dierbaar bloed
mijne zonden volkomenlijk betaald en mij heeft"
;
tweede schakel
daarna :
„en
krijgen
alzoo
wij
het
uit alle
onmiddellijk
geweld des Duivels
voorzienig
bestuur
bewaart, dat enz." (woorden, blijkbaar
gezegde van Jezus omtrent de haren des hoofds), „dat mij
als
genomen alle
ding
uit
het
tot
mijne zaligheid dienen moet" dus hier het voorzienigheidsbegrip (teleologisch)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's