Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 150
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
150
eenenmale ontgaat.
Dat zulk een nexus
oorzaak, een ratio sufficiens is,
nochtans
zijn
in
zonde, die nooit vindt, dit
in
besluit
staande
nog geen zonde gekend
Adam in Adam
werk der
het
in
dat het schepsel, dat geroepen zijn
onder en naast
breuke
de
in
juiste,
onoplosbaar
een
schelijk
gangspunt
nu onderstelt
dit
als subject
warring kan
met eigen zelfbewust-
zoo
dit
En
raadsel.
zoo ziende,
dit
zijn
en niet anders kon,
is
is,
samenhang
wil in oorzakelijken
God
en
verwerpen
waardoor van
niet
zelf
van oogenblik
iets
God
wij
het
de
men-
het
uitin
Tot ver-
God
niet alleen
als
Gods raad geopen-
oogenblik die antithese
God
rechter
èn
in
Zijn
boven de wet
woord èn
onze
in
auteur der zonde
Datgene,
besliste wijze.
in
is,
kan
staat, nooit er
onze conscientie
verbiedend optreedt, maar tevens zich
in
nu reeds ten deele en eens
in
stelt,
die
doem
brengt en
verblinding en verharding en verstokking intreedt,
een inbrengen van de zonde
in
is
straft.
er
Zelfs
waar
van Gods zijde
den mensch, maar uitsluitend een
van de nawerking van vroegere zonde, wat men minder
niet
stuiten
juist
wel eens een straffen van zonde met zonde genoemd
lating,
in
menschelijk
dit
karakter van zonde erlangt en dus avs^/x
absoluten zin alle zonden onder Zijn
niet
de zedelijke
te plaatsen.
Elke voorstelling, alsof
uitgaan, die als wetgever
de zonde
conscientie
tot
daarom op de meest
onder, terwijl omgekeerd
tegen
God voor
blijft
intusschen nimmer leiden, overmits de zedelijke anti-
dit
conscientie gevoelen doet.
ware,
blijft
uitgangspunt vinden
these in de H. S. even beslist als de vastheid van ligt
Zijn
met het daarachter en daaronder liggende uitgangspunt
Gods raad en
baard
dan
als grond,
na breuke en overwinning dier
zonder dat het ons gegeven
subject,
En evenzoo, dat rijker is
en zelfgewilde verhouding tegenover
vrije
dingen voor ons
qualificatie der
om
is,
te staan, eerst
Maar waarom
kan intreden. ons
God
boven
ware het slechts daarin,
niet meer.
En
natuur.
al
die
hij,
bezit voorrang
genadewerk
het
in
dat wie van
en rijker bestaat dan
staat,
wedergeborene
de openbaring van Gods wezen
openbaring
kan vastliggen. Voor
De wedergeborene
heeft.
vallen kon, de
moet een
schepsel haar oorsprong
constateeren,
oorspronkelijke schepping,
zijn
dat
in het
alleen
hooger
is,
staat vast. Er
af in het besluit
we
kunnen
schuld en zonde verlost
is,
:
God, maar altoos
nochtans van eeuwigheid
mysterie
er
waarom God, wiens wezen heiligheid de zonde heeft opgenomen en hoe de
zijn,
heeft.
Toe-
mits sensu praegnanti en niet als mera permissio genomen,
daarom de technische term, waaraan we
hier
hebben vast
te
is
houden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's