GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte - pagina 302

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte - pagina 302

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

ARTIKEL XXXV.

294

borgen en onbegrijpelijk is, Joh. 3:8. De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid maar gij weet niet vanwaar hij komt, en waar hij henen gaat alzoo is een iegelijk 14. De verborgenheid die uit den Geest geboren is. Psalm 15 en Zijn verbond, des Heeren is voor degenen die Hem vreezen om hun die bekend te maken. Vraag. Wat besluit gij hieruit? Antw. Intusschen feilen wij niet als wij zeggen, dat hetgeen van ons gegeten en gedronken wordt, het eigen en natuurlijk lichaam, en het eigen bloed van Christus is maar de wijze waarop wij dat nuttigen is niet de mond, maar de geest door En Hij nam het brood, en als het geloof. Lukas 22 19, 20. Hij gedankt had brak Hij het, en gaf het hun, zeggende, dat IS Desgelijks ook den drinkbeker, na het eten Mijn LICHAAM. Deze drinkbeker IS het Nieuwe des Avondmaals, zeggende Testament in Mijn bloed. Vraag. Is dan Christus lichamelijk, onder de gestalte van brood en wijn, in het Avondmaal. Antw. Ganschelijk niet Jezus Christus blijft altijd zittende doch laat ter rechterhand Gods Zijns Vaders in de hemelen daarom niet na ons Zijns deelachtig te maken door het geloof evenals den Israëlieten gebeurde in de woestijn, 1 Cor. 10:3,4. En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben, en allen denwant zij dronken zelfden geestelijken drank gedronken hebben en de steenrots was uit den geestelijken steenrots die volgde ;

;

:

;

;

:

:

;

;

;

;

CHRISTUS. Vraag. Hoe zijn dan die spreekwijzen te verstaan ? Antw. Sacramenteel, zooals de aard der Sacramenten medebrengt, dat de teekenen genoemd worden, voor hetgeen dat zij beteekenen en afbeelden. Zoo draagt de besnijdenis den naam van Gods verbond, Gen. 17 10; het paaschlam, dien van des Heeren doorgang, Exod. 12 4; den H. Doop, dien van het bad der wedergeboorte, Tit. 3 16; en hetgeen 5; en de afwassching der zonde, Handl. 22 van ons gegeten en gedronken wordt in het Avondmaal, draagt in diervoege den naam van het lichaam en bloed des Heeren. Vraag. Hoe dringt gij dit nader aan ? Antw. Deze maaltijd is eene GEESTELIJKE TAFEL, aan dewelke Christus Zichzelven ons mededeelt, met alle Zijne goederen, en doet ons aan dezelve genieten, zoowel ZichZELVEN, als de VERDIENSTEN Zijns LIJDENS en STERVENS, Joh. 6 49—51. Uwe vaders hebben het manna in de woestijn gegeten, en zij zijn gestorven dit is het brood dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mensch daarvan ete en niet sterve. Ik ben dat levende brood, dat uit den hemel nedergedaald is zoo iemand van dit brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vleesch, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld. Vraag. Hoe zoo ? Voedende, sterkende, en verAntw. Als in de Belijdenis volgt :

:

:

:

:

;

;

,

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's

Zions roem en sterkte - pagina 302

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's