GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte - pagina 17

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN DE EEUWIGE VERKIEZING GODS. boven val-drij vers, dragen.

is

9

Anderen dat de mensch

in

de prae-

destinatie der verkiezing moet aangemerlct worden, niet allee» als reeds gevallen, maar ook als reeds verlost door Christus en het geloof in Hem en die der verwerping als nu gevallen en ongeloovig zijnde. Of anders, dat men 's menschen schepping en toelating van diens val, moet stellen voor het besluit van 's menschen zaligheid of verdoemenis, die daarom infralapsarii,^ dat is ondervaldrijvers, genoemd zijn. . Vraag. Wat dunkt u van dit geschil ? ;

.

Vele godgeleerden zijn met de geleerde a Marck van dat dit verschil van zeer weinig belang is, en gemakkelijk kan vereffend worden, naardien wederzijds vast staat, dat er maar een eenvoudig besluit is in God, door hetwelk alle de werken Gods in den tijd wijzelijk aan elkander zijn gehecht, en dat hetzelve volkomen vrij en onafhankelijk is, zonder dat God

Anfw.

oordeel,

door eenige meerdere of mindere waardigheid der schepselen

bewogen is; ja ook volkomen heilig en Gode betamelijk, zoodat er geene straf wordt toegeleid als aan degene, die ze door de zonde verdiend heeft, en geene genade, als aan dengene, die ze van noode heeft. In gevolge het verschil dan maar bestaat in de leerwijze, zooals men de goddelijke besluiten of schikt naar de uitkomst, het besluit van de schepping des menschen en toelating van des menschen val, begrijpende vóór dat van 's menschen verlossing of verdoemenis; of meer naar den aard der zaak zelve, het besluit van het laatste einde, zijnde de eer van Gods barmhartigheid en rechtvaardigheid, laat gaan voor dat van de middelen daartoe leidende, onder welke ook is de toelating van des menschen val. De Schrift geeft aanleiding tot de eerste leerwijze, wanneer zij de verkiezing brengt tot de goddelijke ontferming, Rom. 9 15, 16. zoo ook tot de laatste, wanneer zy spreekt van God als een Opperheer die Zijn toorn, en den rijkhiertoe

:

dom 9

:

Zijner

heerlijkheid, in dit stuk heeft willen bewijzen,

Rom.

21, 22, 23.

Wat is uw gevoelen ? Indien wij bepaling maken, dan zeggen wij met gemelde godgeleerden, wij houden het met diegenen, welke zeggen dat de voorbeschikking gaat omtrent den gevallen mensch. 1. Voor zooverre die leerwijze meer geschikt is naar onze bevatting, om dit gewichtig leerstuk der voorbeschikking beter te verstaan. 2. Omdat het bloote voornemen Gods van Zijne barmhartigheid en rechtvaardigheid, de voorbeschikking Gods niet uitmaakt. 3. Dewijl de namen van voorbeschikking en verkiezing in de Schrift een veel bepaalder beteekenis hebben. 4. Omdat men geene bevatting van de verlossing en verdoemenis der menschen kan maken, zonder deze als geschapen en door de zonde verdoemelijk aan te merken. 5. Eindelijk, de Belijdenis van onze kerk stemt volgens den inhoud van dit artikel, met deze leerwijze volkomen overeen. Vraa^.

Antw.

Wat

is het einde der voorverordineering Gods ? Het oppereinde is Gods eere. Spreuk. 16 4. De HEERE heeft alles gewrocht om Zijn zelfs wille ja ook den goddelooze tot den dag des kwaads. En wel voornamelijk

Vraag. Antw.

1.

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's

Zions roem en sterkte - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's