Eudokia - pagina 17
11
en
moest
wel
de woestijn,
in
hem kwam
op aan, Sion
het er
geen geniale afgodische
wijl hier
Maar Salomo kon wel
kunstenaars gereed stonden.
anders.
Voor
verheerlijken door de stichting
te
voor Jehovah van een tempel, die, waar 't kon, in degelijkheid, pracht en kunstvolkomenheid allen tempel der afgoden in de
schaduw zou
Denk
stellen.
't
u
in,
dat alleen voor het ceder-
van den Libanon 80.000 man uit Israël beschikbaar werd en dit nog niet eens om het groote werk van het houwen op den Libanon, aan deze onafzienbare menschenmassa over te laten, maar enkel om dienst te doen voor het transport, en om hulpdienst te verleenen aan de heidensche Gibblieten uit Phoehout
gesteld
;
de
die
nicië,
van
kunst
kappen
het
en zagen zoo uitnemend
verstonden, en aldus de pilaren en stutten en planken voor den
op Sion
tempel
in
gereedheid brachten.
bouwend volk zonder ook maar een ontwikkeling,
van
hoogere
voor zoover
en
orde,
plachten
Israëls geestelijke roeping
name niet
in
ook
in
wijden.
te
de historie der Architectuur
mede
juist
In telt
mannen opstonden
schier
uitsluitend
aan
de kunsthistorie en met
daarom
Israël ganschlijk
zooals in ons eigen land, in de periode na de
name
afscheiding van België, met architectuur
Israël
deze
zich
was een land-
Israël
eenigszins beduidende kunst-
ingang vond,
die
plat en alledaagsch geknutsel
't
in
de Residentie een tuinmans-
nog met de producten van haar anders zoo aantrekkelijk
's
Gra-
ik in de Kanaalstraat nog dagelijks
venhage ontsiert. Zelf lijd van het knoeisel, dat bij zulken bouw vaak voorzat, en dat stand hield tot
ten leste
De
Stuers de kunst v/eer binnenloodste.
En
nu was ook wat men in Juda en Efraïm destijds bouwde een gewoon timmermans- en metselaarsdoen, waarbij van kunstenaar en bouwmeester zelf niet gerept werd. Toen de tempel op Sion zou verrijzen, stond Salomo derhalve voor deze, ten zoo
deele pijnlijke keuze, dat
om
hij
óf uit Israël zelf zijn
mannen kiezen
hand aan den heiligen tempel te doen bouwen, óf wel de bouwheeren van den tempel uit de streek van het naburig heidenland te roepen had, waar hooge bouwkunst schitterde. Voor die keuze nu staande, heeft Salomo niet geaarzeld, maar uit Tyrus en Sidon het architectonisch en ornamentaal talent te hulp geroepen, dat hij onder de geloovigen Koning Hiram van Tyrus had in Israël tevergeefs had gezocht. moest,
alleen de geloovige
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915
Abraham Kuyper Collection | 42 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915
Abraham Kuyper Collection | 42 Pagina's