Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 722
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
714
CALVINISTISCH.
heffen,
de laatste ontwikkeling van het Calvinisme
is
Engelschen bodem verplaatst en
naar
overdreven
deze periode
in
heeft, toen het hier deels
door
individualisme en deels door de overmacht van
geestelijk
het Episcopale volksdeel in zijn vaart gestuit was, zoodat het politiek niet
meer
ontwikkeling kon komen, tenslotte, door emigratie,
tot zelfstandige
Amerika èn kerkelijk èn op
politiek die volledige ontplooiing erlangd, die
Christelijk-democratischen
den
in
Vrijen
grondslag het ideaal van de
zooveel
Staat,
in
dit
deze
in
bedeeling
vrije
Kerk
van zonde en
ellende kon, verwezenlijkt heeft.
§
Nadere
63.
Deze
adstructie der tegenstelling.
uitkomst
van
volutie
op één
1789
Hamilton, die juist over
Von
einigten
Holtz,
dit
in
ik mij
punt
ter
geschiedenis-
is
bevestiging van dit oordeel op
zijn principieelen strijd
metjefferson
Verfassung und Democratie der Ver-
zijn
America, Dusseldorf 1873,
von
Staten
met hetgeen de Fransche Re-
stellen
te
haar bloedig verloop bedoelde,
in
Reeds beriep
vervalsching.
aanbond.
lijn
96, schreef
p.
zoo
te-
recht: „Es ware Thorheit zu sagen, dasz die Rousseau'schen Schriften
einen
Einfluss
auf
Wat Hamelton Hij
toch
liet
Entwicklung
die
zelf verklaarde, bewijst
zich uit
America ausgeübt
in
haben".
de juistheid van deze meening.
op een wijze die
niet sterker kon, toen hij be-
„De Fransche Revolutie gelijkt niet meer op de Amerikaansche Revolutie, dan een eervergeten vrouw in een Franschen roman op een
tuigde
:
Puriteinsche matrone in Nieuw-Engeland".
hiervoor
uit
in
een
brief,
Boston 1892
Hamilton,
p.
Uitvoeriger nog
hoe
en
het
hoor
hoe
met
ze
een politieke belijdenis op
legers
de
rooverhand
eeredienst mij
als
te
leest: „Als ik
de Parijsche Con-
applaus begroet werd
om
als ik zie
;
aan het volk
leggen, terwijl diezelfde burgers
redders der Vrijheid aandienden
de
uitgestrekt
omver
gelukkig
hij
werden
zich aan de Fransche legers te onderwerpen, daar deze
toch
zich
luid
in
van het fanatisme getrokken werd
zwaard
uitgenoodigd
men
256, opnam, en waarin
de leer van het Atheïsme openlijk beleden vind ventie,
kwam
dien Henry Cabat Lodge, in zijn Alexander
te
gevoel
zie
werpen en te
om monumenten te
van
;
ontvreemden, dan erken
kunnen gelooven, dat
er
en als ik
godsdienstigen ik dat ik
geen wezenlijke ge-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's