Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 602
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
ANTIREVOLUTIONAIR.
594
zonder intusschen het Reveil terrein
ving
doen
te
beperkten
in
Engeland
en
deze
kwam
ons
tot
golving niet
zijn,
en steeds
exotisch karakter behield.
dit
bracht,
waartoe destijds ten onzent de Calvinistische kringen waren
loosheid
ging geen kracht hoegenaamd van die kringen meer
Er
ingezonken.
nog op het oude
Ze teerden
kapitaal,
Comrie wekte
men
de Schotsche schrijvers, waaronder
was
hooge
in
't
maar tierden
een vleugje van nieuw leven.
Alleen in
van
Zwitserland
uit
zoo men een open oog heeft voor de volstrekte machte-
waardeeren,
al
daar ze
hoog genoeg kan men den zegen, dien de Reveil ons
Niet
uit.
bracht ons een spiritueele gol-
Reveil
kring, deels aristocratisch, deels democratisch
kon
Nationaal
aard.
naar een eigen toekomst op politiek
zelf
De
dringen.
mate
En ook genoot stond. Maar
Owen voorop
wat Beets eens aan
onbillijk,
niet meer.
pen
zijn
liet
ontglippen over het „aftrappen van de nachtschool", nachtelijk halfdonker
moesten het
op het
zich
Eer
uiterste der volharding toeleggen,
den
opgeven van
bloemen.
deze kringen, en de „Vrienden der Waarheid"
over
metterdaad
hing
ligt
wel
het
kracht van het Calvinisme
ons
volksleven
Reveil
sterkste
baat
niet
voor
dit te ver-
de ontwikkeling van
opmerkelijk resultaat bracht, dat de
het
en
om
niets,
bewijs voor de onuitsprekelijke
juist daarin, dat sinds
ons
vanzelf
verbleekte
almeer
Het
rijpen.
te
strijd
daarentegen
het
met
Calvinisme
nu heeft
zoo
gemis aan
wondere
kracht weer opschoot.
politieke
energie de inzinking van den Reveil verklaart, en de komst
van den
Heilsleger,
het
andere
dat
Hierbij
evenzeer
van
exotische
van den Engelschen Reveil hier
tak
zijn
juist het
herkomst,
als
actie begon, gaf
een
aan
oorsponkelijken Reveil ten onzent geen herleving, maar stelde
scherper
zjjn
eenzijdig karakter in het licht.
Op
te
spiritueel, missionair en
philanthropisch gebied liggen voor den Reveil dan ook zijn schoonste
Theologisch
triomfen.
mannen
al
bleef het methodistisch en verloor zijn kundiger
spoedig aan de Ethische richting. Schleiermacher werkte ook
hier door, en de
oude Chantepie de
la
Saussaye, die destijds onze eerste
Theoloog van geloovigen huize was, heeft het beste deel van den Reveil naar de Ethische richting overgehaald; iets waarvoor Gunning
mystiek-practische hulpe leende. lofzingers van
wat God ons
den Reveil in
te
Maar
wedijveren
in
dezen Reveil geschonken
hem
zijn
wenschen we met de hoogste
al
dank en waardeering voor
heeft, leidende kracht
voor de
toekomst van ons Staatsieven kon van den Reveil niet uitgaan. De Reveil
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 602](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's