Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 725
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
MONARCHIE EN REPUBLIEK. een geïnstitueerde wereldkerk bevangen de
Middeneeuwen, Dat
heerschte.
die
van
brandstapel
wereldorganisatie,
verweren en
te
Michael
overlevering.
zelfde
was daarentegen de in
Sancti, en
Kerk van
de
om
de Kerk van
logisch voort uit de-
Christus
maar ook een Kosmisch
beide stellingen waren niet
loovigen
ais alle geesten be-
steunen, en zoo tot den
te
kwam, vloeide
Servet toch
Is
niet alleen
dan
instituut,
een
staat het
mondeale Kerkbestuur ingekaderd. Deze
nationale landsbestuur in het
zelf
was een nawerking van
de Overheid nog geroepen achtte
hij
met het zwaard
Christus
bleef,
nog zoo goed
destijds
717
CONCLUSIE.
-
uit Calvijn,
belijdenis
maar nam Calvijn over. VanCalvijn
van de positie der uitverkoren ge-
Christus' Kerk, het hen bezegelend
daarom de verwerping van
van de papale en episcopale,
Zoolang nu Kerk en Staat op
alle hiërarchie in
de Kerk, zoowel
van de heerschappij der aanzienlijken.
als dit
Testimonium Spiritus
standpunt één bleven, leidde
dit vanzelf
eeren van de vrijheden en rechten des volks op politiek gebied.
tot het
Vandaar
zijn
voering,
zijn
steeds roepen pleiten
om
de consensus populi voor de bewind-
voor de keuze van hooge ambtenaren door het
volk, en zijn voorkeur voor de Gemeenebestelijken regeeringsvorm. Alle
gezag vloeide voort
uit
de Souvereiniteit Gods, maar die Souvereinitet
Gods daalde onder menschen in drieërlei vorm af; in bewindsvorm op de Overheid in den vorm van rechten en vrijheden op het Hierdoor volk, en in geestelijken vorm op de geloovigen in de Kerk. nu gaf Calvijn peremptoir den stoot van Kerk en
Staat,
rusten van den Overheid in de
het
tot
een beweging, die op scheiding
op democratiseering van den bewindsvorm, en op
Gemeene
Gratie moest uitloopen.
de tweede periode, die eerst met de Fransche godsdienstoorlogen
In
intrad, toen Calvijn reeds (in
Kerk
en
scheurd, tiek
Staat
om
op de
die
spits
1564) gestorven was,
gedreven en het land
eenheid op het strengst
geheel door het geestelijk motief
te
te
is
in
de eenheid van
brokstukken ge-
handhaven
om
laten beheerschen.
Languet gaf met Hottomanus voor die tweede periode het dat
door
de poli-
Hubertus
stelsel aan,
het leggen van het uitgangspunt voor alle macht in de ge-
loovigen, de heerschappij der Saints in Engeland moest voorbereiden.
De twee elementen van Kerk en uiteen te scheuren, bleven in
daarom
Staat, die bij
elkaar geklemd, en vandaar zijn fout dat
gezag
in het
de historie reeds bezig was
Languet en
volk zocht, inplaats van
in
hij
zijn
geestverwanten nog
den grondslag van het
het door
God
over het volk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's