Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 611
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
CHRISTELIJK-HISTORISCH
moderne,
en
atheïstische
opkomen
later
stremming
van
ons saam
theosophische
Algemeen,
zoo
gevoelde
men,
Roomsch-Katholieken,
onder
als
het
geen
hierin
Calvinisten
onder
machtig „te wapen
één
dat
Ook
over.
bracht
richting
603
!"
één slagorde voor het behoud van het Christelijk element
in
moest doen optrekken. En zoo
is
het toen geschied, dat de uitdrukking
den term van Christelijk- Historisch
Christelijk in
§
strooming
materialistische
de
teweeg.
EERSTE GEBRUIK.
IN
in
beduidenis omging.
Christelijk- Historisch in eerste gebruik.
9.
Bevorderd werd
dit
en elders voorviel. en
levens-
niet geringe
in
Ook
daar toch
mate door hetgeen
was de
wereldbeschouwing door
al
Duitschland
in
moderne
anti-thése tegen de
wat den Christus beleed,
in
bond opgenomen. Zelfs gingen enkelen daarbij zoover, dat ze zooals Kleist Retzow en Gerlach liefst in éénzelfde staatkundige partij met de Roomsch-Katholieken waren saamgesmolten. Daar nu in het Buitendeze nieuw opgekomen beweging, onverschillig of ze van land Protestantsche, dan wel of ze van Roomsche zijde opkwam, bijna allerwegen met den algemeenen naam van Christelijk werd aangeduid, niet anders, of ook de lectuur van wat in het Buitenland op saamwerking aandrong, moest de algemeene opvatting van het woord Christelijk, als Protestanten en Roomsch-Katholieken beiden insluitend,
kon het
Reeds Groen van Prinsterer
de hand werken.
in
Christelijk-Historisch
het
hij
bijna
Christelijk
Program
steeds
dien
in
werd het
1878
van
Dissidenten van
de
later
standpunt
in
schieten,
laten
en
zich
algemeenen gelijken
1894 als eigen
onder hen het denkbeeld ingang, eeniglijk
om als
heeft,
aanprees,
partij
het
genomen
zin
geduid
zin
zoo dikwijls
hierbij
;
;
woord in
ons
en toen zich
formeerden, vond wel
den Antirevolutionairen naam
te
aan
te
Christelijk-Historischen
dienen, maar ook daarbij werd Christelijk niet in den anti-papistischen zin
van
het
genomen. vatting
maar
in
den meer algemeenen zin van na 1870
Thans kan dan ook gezegd,
de algemeen geldende
smaak van
het
terrein, geheel
Het
Reveil,
woord
is
dat de
geworden.
De
meer algemeene opanti-papistische bij-
„Christelijk" viel thans, voor
't
minst op politiek
weg.
gelijkluidende
in
de
beteekenis van den tweeërlei term Anti-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 611](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's