Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 484
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
476 tegen
verzet
hier
spraak
Keizer
toen
op,
De
Eusebius,
(zie
dat de Bisschoppen alle gezag in
van
aangelegenheden
lijke
Godswege was
van
zelf
Constantijn
vita Constantini Lib.
bekende toe-
in zijn
IV
c.
24) als regel stelde,
handen hielden, voor wat de inner-
de Kerk betrof, maar dat
hij,
Constantijn,
gesteld als de Bisschop voor de uitwendige
aangelegenheden.
dan ook
kan
Veilig
zeggenschap
het
gezegd, dat van af 324
Kerk
Christus'
in
feitelijk
in
geheel het Oosten
de
in
handen van den
Toen nu in steeds voller zin de zetel van het Westen naar Byzantium verlegd was, wat het schoot hiermee men Byzantinisme genoemd heeft, in heel het Oosten vasten wortel. Nu nog is de dusgenaamde Orthodoxe, of wat men noemt Grieksche Kerk op dit fundament van het OverheidsKeizer
overgegaan.
is
Keizerlijk
het
bewind
gezag gebouwd.
macht
in
In
uit
Rusland beschikt de Czar nog altoos over gelijke
kerkelijke, als Keizer Constantijn zich
't
de vierde eeuw
in
aanmatigde. In Servië, Bulgarije, enz. beschikt de Koning over soortge-
is
de
niet
meer
macht
in het
het
in
Oosten
zoo
in het
Oosten ingeworteld,
juist in
de laatste halve eeuw
zienderoog toeneemt, en de
Oosten sneller aanwast, dan
om
aan,
niet
En nu
roeien geweest.
uit te
politieke
bevolking 't
Het Caesaropapisme, eenmaal
macht.
lijke
in
Europa nog altoos schier
voor
manisme en Protestantisme
te wijzen,
de Wester-Staten, gaat eeniglijk
maar moet zeer
op het Ro-
stellig het
Byzan-
tisme of Caesaropapisme aan die beide als derde, zeer belangrijke factor
voor het Christelijk leven worden toegevoegd. Onverholen moet dan ook dat het de Bisschoppen van
erkend,
Rome
zijn
geweest, die toen het
algeheel ondergaan van de Kerk in den Staat dreigde, dit wisten tegen te
houden, en de
in
deze worsteling van de Kerk van Christus,
tyrannie der Overheid te onttrekken, staat
om
zich aan
nog steeds de Calvinist
onveranderlijk aan Rome's zijde.
Dat Rome
op
uit
maar
was,
om
hierbij
even bedenkelijke eenzijdigheid verviel, en er
alleen
niet
tegelijk
in
om
de Overheid aan zich
de Kerken van de geheele wereld van
afhankelijk te maken,
zij
daarbij
nimmer
Reformatie
diende
protest
maar voor zoover het
in,
juist
uit het
te
onderwerpen,
zijn
Bisschoppen
oog verloren. Heel de
tegen deze eenzijdigheid en overdrijving haar er
op aankwam,
om
de vrijheid en
zelfstandigheid van de Kerk van Christus tegenover den magistraat te
handhaven, stonden Romanist en Calvinist
in beginsel steeds
op
gelijke
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 484](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's