GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 489

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 489

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

UITKOMST

omdat Hugo de Groot en

niet,

Van daar

aanlegden.

Calvinisme eerst

§

De

31.

stonden

is

geworden.

de

van de reformatorische beweging geheel

hierbij,

Deze Anabaptisten waren

opgekomen.

met de

conform

knop voor het

vol ontluiken van zijn

het

Anabaptisten, waaruit later de dusgenaamde

de

afgezonderd,

gerden

dat

volgelingen ons de handboeien

zijn

de United States mogelijk

in

481

Wederdooperij.

Zijwaarts

nieten zijn

DE WEDERDOOPERIJ.

IN AMERIKA. -

werkelijkheid

H.

ook

ze,

wei-

Naar ze meenden, geheel

rekenen.

te

maakten

Schrift,

Menno-

idealisten, die

in

de politiek, principieel

onderscheid tusschen die inwoners van een land, die als wedergeboren kinderen

Gods golden en de

hun oude,

zondige

natuur.

die

die laatsten

nog enkel leefden

uit

nu wierpen de Anabap-

Deze toch leefden nog onder den invloed van

over één hoop.

tisten

overigen,

Al

duivelsche machten, en hadden met den Christus en alzoo met het werk

der

Verlossing

een

Overheid

veldleger

en

huwelijk,

het

Hun zondig leven maakte ten slotte bedwang te houden, maar politie,

niets uitstaande.

noodig,

wat niet

om

hen

al,

waren evenals de eed, en ten

niet

in

dan onheilige hulpmiddelen,

anders,

demonischen toestand althans nog eenige orde alles

doen.

had de wedergeborene, de Het raakte en deerde hem

te

slotte zelfs

om

handhaven.

dezen

Met

dit

daarentegen niets meer van

heilige,

Hij liet er zich niet

niet.

in

mede

in.

Dit alles betrof het gif en het tegengif der onheilige wereld, dat verre bleef

van het heilige standpunt van de Anabaptistische schare.

daar,

dat

kleeding in

't

te

was

Paradijs,

Amsterdam in

en

de

zelfs

Naaktloopers optraden.

Van-

De zede van

zondige wereld noodzakelijk, maar bestond niet

daar

deze heiligen nu geestelijk weer in Paradijs-

geen

had kleeding voor hen

zin

meer.

Munster

staat

verkeerden,

heeft

de schouwtooneelen beleefd, waartoe Jan van Leiden deze ver-

dwaasden wist te vervoeren. De huwelijksband viel weg, waardoor de vrouwengemeenschap weer ging opleven. En zoodoende verviel men van het ééne uiterste in het andere en dit ten leste zoo bang ;

en

bitter,

dat

de

Overheid

moeten onderdrukken en

hen

ten

uitroeien.

omdat het Anabaptisme metterdaad Toelichting

slotte

Dit nu uit

met wapengeweld heeft

was daarom te tragischer, vromen en geheiligden

zeer

31

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 489

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's