Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 489
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
UITKOMST
omdat Hugo de Groot en
niet,
Van daar
aanlegden.
Calvinisme eerst
§
De
31.
stonden
is
geworden.
de
van de reformatorische beweging geheel
hierbij,
Deze Anabaptisten waren
opgekomen.
met de
conform
knop voor het
vol ontluiken van zijn
het
Anabaptisten, waaruit later de dusgenaamde
de
afgezonderd,
gerden
dat
volgelingen ons de handboeien
zijn
de United States mogelijk
in
481
Wederdooperij.
Zijwaarts
nieten zijn
DE WEDERDOOPERIJ.
IN AMERIKA. -
werkelijkheid
H.
ook
ze,
wei-
Naar ze meenden, geheel
rekenen.
te
maakten
Schrift,
Menno-
idealisten, die
in
de politiek, principieel
onderscheid tusschen die inwoners van een land, die als wedergeboren kinderen
Gods golden en de
hun oude,
zondige
natuur.
die
die laatsten
nog enkel leefden
uit
nu wierpen de Anabap-
Deze toch leefden nog onder den invloed van
over één hoop.
tisten
overigen,
Al
duivelsche machten, en hadden met den Christus en alzoo met het werk
der
Verlossing
een
Overheid
veldleger
en
huwelijk,
het
Hun zondig leven maakte ten slotte bedwang te houden, maar politie,
niets uitstaande.
noodig,
wat niet
om
hen
al,
waren evenals de eed, en ten
niet
in
dan onheilige hulpmiddelen,
anders,
demonischen toestand althans nog eenige orde alles
doen.
had de wedergeborene, de Het raakte en deerde hem
te
slotte zelfs
om
handhaven.
dezen
Met
dit
daarentegen niets meer van
heilige,
Hij liet er zich niet
niet.
in
mede
in.
Dit alles betrof het gif en het tegengif der onheilige wereld, dat verre bleef
van het heilige standpunt van de Anabaptistische schare.
daar,
dat
kleeding in
't
te
was
Paradijs,
Amsterdam in
en
de
zelfs
Naaktloopers optraden.
Van-
De zede van
zondige wereld noodzakelijk, maar bestond niet
daar
deze heiligen nu geestelijk weer in Paradijs-
geen
had kleeding voor hen
zin
meer.
Munster
staat
verkeerden,
heeft
de schouwtooneelen beleefd, waartoe Jan van Leiden deze ver-
dwaasden wist te vervoeren. De huwelijksband viel weg, waardoor de vrouwengemeenschap weer ging opleven. En zoodoende verviel men van het ééne uiterste in het andere en dit ten leste zoo bang ;
en
bitter,
dat
de
Overheid
moeten onderdrukken en
hen
ten
uitroeien.
omdat het Anabaptisme metterdaad Toelichting
slotte
Dit nu uit
met wapengeweld heeft
was daarom te tragischer, vromen en geheiligden
zeer
31
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 489](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's