Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 440
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
432
uit
de conscientie een leidslieden
kerkelijke
den Aflaat verleende macht.
Kerk
de
dat
haar
op tegen het misbruik door de
luider protest
al
gemaakt van In
de
verhouding
juiste
haar
in
't
steeds breeder kring
den
tot
Sacrament en
werd toen
in
beseft,
Staat principieel ver-
valscht en bedorven had, door het stellen van den eisch, dat de Over-
heid
den
in
Staat haar gezag ten
deele aan den Bisschop van
Rome
Steeds verder drong de overtuiging door, dat door de
zou ontleenen.
H. Schrift een geheel andere verhouding tusschen beide geëischt werd.
Zóó
blijven
kon het dan ook
opkwam
anarchisme van de Anabaptis-
In het
niet.
mocht men evenmin overglijden. Vandaar, dat toen de dorst
tische secten
naar geestelijke zuivering van het kerkelijke wezen, en dat tegelijk
de dringende behoefte ging spreken,
den
aan
zelfstandigheid
Ware
verzekeren.
toen
civiel terrein
tegenover
magistraat
hieraan
om op
van
een meerdere
de macht der Kerk
kerkelijke
zijde, te
te
goeder ure,
meer inschikkelijk oordeel ten deel gevallen, zoo zou de breuke allicht minder beslist zijn geweest. Maar toen de pogingen der Kerk een
om
opkomend kwaad
't
zich
eeniglijk
steeds
tot
verder
genezen, slechts formeel van aard bleken, en
weren van excessen bepaalden, trok de scheur
het
door,
te
en
hieruit is
door de Reformatie de Kerk zelve haar
universeele
pogen
te
beteekenis
't
te
verklaren, dat toen ten slotte
in
tweeën brak, de Pauselijke macht
verloor,
en de Kerk, die den Staat had
overheerschen, nu op haar beurt
in
de klem van de Staats-
macht geraakte.
§
8.
Luther.
Kenmerkend toch haar
verhouding
onbruikbaren
het,
is
tot
den
dat
gelijk
sinds Gregorius VII de Kerk
Staat in een voor het Staatsieven volstrekt
vorm gewijzigd had, nu van 1517
af,
en vooral onder
Luthers voorgaan, een geheel gewijzigde verhouding in het leven trad, die er toe neigde,
om, omgekeerd, de Kerk steeds vollediger aan den Staat
te
onderwerpen. Van twee zijden wenschte men destijds de hiërarchische macht van Rome te breken, van den kant der Duitsche vorsten en van den kant der leiders op kerkelijk en wetenschappelijk gebied. In Enge-
was opkomen. land
het tusschen
Rome
De Duitsche
en de civiele macht welhaast
Vorsten
vierden
in
tot
het afvallen van
breuke
Rome
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 440](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's