Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 491
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE WEDERDOOPERIJ. saam
483
Hiermede nu brak de Dooper.
leefden.
Dit kon voor
God
niet
goed zijn. Niet op de Sacramenten kwam het aan, maar heel anders op de groote levensvraag, of een gedoopte vóór zijn Doop met water, gedoopt was met den Heiligen Geest.
bodem
De vermenging zou
staan.
te
En
werkelijken.
al
't
droeg geen zwaard.
liet
beslistheid te
Met
het
de Anabaptist zich dan verder niet
in.
zwoer geen eed,
hij
de magistratuur,
in
hij
Dit alles behoorde tot het onheilige wereldleven,
en daaruit trok Gods kind zich, door heel
al
Alleen de oprechte
overige viel dan in de wereld terug.
door die wereld
aanvaardde geen ambt
Hij
hebben.
zouden saam verkeeren en het Lichaam van Christus ver-
geloovigen
onheilige
Zoo scheen men dan op vasten uit
Al
terug.
aanzijn,
dit
met de meeste
echter ontwaarde men, dat
spoedig
't
zoo wel
gader schoon en heilig leek, maar zonder, dat er zekerheid was
voor een
resultaat,
maken,
of
de wedergeboorte metterdaad had plaats gehad, en als door-
slaand
bewezen en
kon worden,
beslist
zou
hoogste
't
bereikt
de
tusschen
grenslijn
Doop zou
uw
Ja, indien
ware
voorgeven, dat
realiteit
op aarde
te
ware
te
uit te
God
u
achten, dan
bereiken
De
viel.
en ongeloovigen zou dan zichtbaar
Men zou
zich niet kunnen vergissen. De worden aan Gods echte kinderen. En in
bediend
alleen
dat
zijn,
geloovigen
voor een ieders oog.
zijn
of
kind had gemaakt, een geestelijke
tot Zijn ja,
dat er aan beantwoordde.
de heilige gezelschappen zou geen Judas kunnen binnensluipen. Juist dit
echter bleek ondoenlijk.
zeer
waande men
De keur werd dan ook men er aanvankellijk in,
op.
ernstig
Eerst
ongetwijfeld slaagde
geboren
en door
zelfbedrog
bleek
al
eind
werd
dit
het
falen
heilig
in
De
gebouw
en
zonk heel
hadden
alleenlijk waarlijk
weder-
heiligen kring te vereenigen.
Maar
erkentenis, dat geestelijke keur onder
verliep
het
En toen
in
in vleeschelijke schandelijkheden,
men verkeerd
fundament,
had, in zijn nietigheid
waarop
het
Anabaptistisch
rustte, inéén.
Juist hierin echter bleek
wat de
het
zeer streng genomen, en
drong steeds verder door.
kan,
beginsel
ten slotte de waan, waarin
ingezien,
nam
zelfbedrog geestelijke misleiding van anderen,
spoedig mogelijk.
menschen steeds 't
met zich
geloovigen
het wel, en
nu tevens de rechtvaardiging
te liggen,
voor
Calvinisten als eenig goede Kerkinrichting op den voorgrond gesteld.
Men had nu
de zich noemende wereldkerk van Rome,
daarin zich aanbevelend, dat ze den wereldband met de overige Kerken
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 491](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's