GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 462

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 462

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

STAAT EN KERK.

454

Denn der Factor

für

Kampfe und Entwicklungen

jene

all

den ersten Anfangen der Puritanismus bis zu seinen dan

„der

voort,

Lutherischen

.

.

.

von

.

Gemeinde" „Die Geschichte" gaat

ausschlieszlich die Christliche

ist

.

letzten Auslaufern

Englischen Kirchen jener Zeit

ist

nicht,

hl]

wie die der

des 17en, fast auch des ganzen 16en Jahrhunderts, eine

.

Geschichte theologischer Entwicklung, an weicher die Christliche Ge-

meinde

nur

als

Empfang des Glieds Theil nimmt.

Alle

religiöse

Kampfe und Erfolge dieser Periode wurzeln ausschlieszlich im Christlichen Volke und waren sofort gemeindlich gestaltet." (p. 442). En deze

nu heeft

factor

daardoor tegelijk de gewijzigde verhouding

juist

tusschen Staat en Kerk bepaald, die straks in de groote Amerikaansche republiek het publieke leven beheerschen zou.

en

Staat,

Kerk werd

de

Hiermede

nu

om

te

treden,

kan

Zelfs ling

wereld in

in in

Zoo was

't

of

Europa bekend

Heidenen zoowel

als

de Overheid op officieele wijze ver-

altoos

is

onder

of

is,

inging, heeft

't

spoedig, onder Byzantijnschen invloed, zich

al

spoor voortbewogen

Ook de

geworden.

Frankrijk,

in

en

is

de Staatskerk op Christelijk

Reformatie brak met

dit stelsel

erf

Wel

niet.

België en ten onzent en ten deele ook in Engeland,

den morgenstond der Reformatie, toen zich nog geen oude toestand kon

doen gelden, maar overal elders en zoo ook erkennen van een Staatskerk,

het

wet

Reformatie,

wilde

en

niet anders,

zonder een

denken.

land,

België

regel

al

spoedig ten onzent

voller zin,

is

dan vóór de

Men kende niet anders, men Men kon zich ten slotte

niet anders.

gaat dit door over bijna geheel Europa, ons

Zwitserland

uitgezonderd.

Pauselijken Stoel in onverzoenbaren zijn

nog veel

erkende Staatskerk geen goed georganiseerd Staats-

Nu nog en

in

geworden.

men duldde

officieel

ieven

is

dusver steeds verstaan.

geweest aan zekeren eeredienst, en toen het Christendom de

gelijk

regel

niet als

vereenigen moest.

Mahomedanen,

onder

bonden

werd weer zuiver

gezegd, dat ons geen volk van eenigszins rijker ontwikke-

Azië

in

Staat

op wat wijze ook met een Kerk van bepaalden vorm

zich

Staatskerk

als

De

haar vleugelen ontplooiende Kerk.

vrij

men aanstonds voor de zoo uiterst gewichtige macht vrij van God en tegen God op

stond

vraag, of de Staat,

een

strijd

Zelfs

leeft,

Italië,

dat met den

belijdt in Artikel

1

van

Grondwet: „De Katholieke, apostolische en Roomsche godsdienst

de eenige godsdienst van den Staat.

krachtens

de

wet."

In

Zweden

De andere

bepaalt Artikel

1

cultus zijn tolerati

van de Constitutie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 462

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's