Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 462
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
454
Denn der Factor
für
Kampfe und Entwicklungen
jene
all
den ersten Anfangen der Puritanismus bis zu seinen dan
„der
voort,
Lutherischen
.
.
.
von
.
Gemeinde" „Die Geschichte" gaat
ausschlieszlich die Christliche
ist
.
letzten Auslaufern
Englischen Kirchen jener Zeit
ist
nicht,
hl]
wie die der
des 17en, fast auch des ganzen 16en Jahrhunderts, eine
.
Geschichte theologischer Entwicklung, an weicher die Christliche Ge-
meinde
nur
als
Empfang des Glieds Theil nimmt.
Alle
religiöse
Kampfe und Erfolge dieser Periode wurzeln ausschlieszlich im Christlichen Volke und waren sofort gemeindlich gestaltet." (p. 442). En deze
nu heeft
factor
daardoor tegelijk de gewijzigde verhouding
juist
tusschen Staat en Kerk bepaald, die straks in de groote Amerikaansche republiek het publieke leven beheerschen zou.
en
Staat,
Kerk werd
de
Hiermede
nu
om
te
treden,
kan
Zelfs ling
wereld in
in in
Zoo was
't
of
Europa bekend
Heidenen zoowel
als
de Overheid op officieele wijze ver-
altoos
is
onder
of
is,
inging, heeft
't
spoedig, onder Byzantijnschen invloed, zich
al
spoor voortbewogen
Ook de
geworden.
Frankrijk,
in
en
is
de Staatskerk op Christelijk
Reformatie brak met
dit stelsel
erf
Wel
niet.
België en ten onzent en ten deele ook in Engeland,
den morgenstond der Reformatie, toen zich nog geen oude toestand kon
doen gelden, maar overal elders en zoo ook erkennen van een Staatskerk,
het
wet
Reformatie,
wilde
en
niet anders,
zonder een
denken.
land,
België
regel
al
spoedig ten onzent
voller zin,
is
dan vóór de
Men kende niet anders, men Men kon zich ten slotte
niet anders.
gaat dit door over bijna geheel Europa, ons
Zwitserland
uitgezonderd.
Pauselijken Stoel in onverzoenbaren zijn
nog veel
erkende Staatskerk geen goed georganiseerd Staats-
Nu nog en
in
geworden.
men duldde
officieel
ieven
is
dusver steeds verstaan.
geweest aan zekeren eeredienst, en toen het Christendom de
gelijk
regel
niet als
vereenigen moest.
Mahomedanen,
onder
bonden
werd weer zuiver
gezegd, dat ons geen volk van eenigszins rijker ontwikke-
Azië
in
Staat
op wat wijze ook met een Kerk van bepaalden vorm
zich
Staatskerk
als
De
haar vleugelen ontplooiende Kerk.
vrij
men aanstonds voor de zoo uiterst gewichtige macht vrij van God en tegen God op
stond
vraag, of de Staat,
een
strijd
Zelfs
leeft,
Italië,
dat met den
belijdt in Artikel
1
van
Grondwet: „De Katholieke, apostolische en Roomsche godsdienst
de eenige godsdienst van den Staat.
krachtens
de
wet."
In
Zweden
De andere
bepaalt Artikel
1
cultus zijn tolerati
van de Constitutie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 462](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's