Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 91
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
RECHTSWETENSCHAP. onderscheidene heerschen.
wijsgeerige
onder
Zelfs
scholen,
de
83 de rechtsstudie be-
geheel
die
paganistische
volken
ging
men zoo
ver
niet, en stelde er veeleer prijs op, voor geheel de rechtssfeer zekeren
Goden En
glans aan de
te
zicht aan Allah.
eeuwen door
is
waren.
Reformatie volgden,
de
uit
Islam bindt het recht in elk op-
recht en religie als tweelingzusters
dat
regel,
als
verbonden
elkander
De
ontleenen.
ook, in het Christenland gold het heel de midden-
Ook
de landen, die
in
hield deze zienswijze
nog
met
de 16e eeuw
in
stand.
Maar sinds
de school, eerst van het Humanisme, daarna van het Klassicisme,
en vooral van het Modernisme, Agnosticisme, Athëisme en Materialisme,
een rechtsstudie opgekomen, die
weeg
te
bracht, dat slechts als
hooge
uitzondering op den rechtsgeleerden katheder nog met de Openbaring
Gods rekening wordt gehouden. Men en
met
leerscholen
beslist
confessioneelen
faculteit bijna niet meer.
kleurlooze
vindt dit nog aan Universiteiten,
grondslag,
zondere, maar evenzoo van de algemeene Openbaring. als
de natuur van den mensch en
in
zonder
gegeven, wordt,
aanvaard
normaal
om
iets
;
is.
op.
en
vanzelf
Men
val.
Opvoeden,
vanzelf
die
erkent
te
is,
als
achten van den plicht
zich als abnormaal voordoet, wordt
van nog onvoltooide ontwikkeling, het
denkbeeld van
straf ter zijde
straffen,
omdat het nog
niet volgroeid
geheel
te stellen eisch.
Straks
en veroordeelen, vanzelf
als slecht afkeuren
Geheel de rechtsspraak wacht slechts op haar eervolle begrafenis alle
van het recht worden op den gloriedag van
schroeven
menschen volmaking eenvoudig zal
om wat voorhanden
wordt dan de eenige
niet straf,
wat we nu nog
al
toe leidt,
Wat
kan een kind niet
Wat men
saamleven der menschen
onderzoek naar den oorsprong ervan,
nader
als natuurlijke vrucht
opvatting,
dringt.
houdt
er
rekenen met den
te
dan opgevat een
wat
in het
beschouwen, en zoo zich ontslagen
te
maar aan de
Dit geldt niet alleen van de Bij-
dan
alle
mensch
ken en handelen. Juist dit verschil
niet
De
ling
op de
te
Individu voor individu
anders dan conform het ideaal denken, spre-
wordt
rechtsslaaf
vrij
man.
nu noodzaakt ons van Christelijke
zijde principieel
nemen; om geheel de rechtsbedeeroepen, dat ze weer Gode eere geve; om weer uit te gaan
tegenover deze opvatting positie
van
los gedraaid.
aller
erkentenis
van
den
te
val,
ten
gevolge waarvan ook over de
rechtsbedeeling en de rechtsstudie zoo duistere nevel trok; en
met het oog hierop
in
om
alsnu
de Openbaring Gods het vanzelf aangeboden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's