Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 32
DR.
10
KUYPER PREDIKANT.
maar ook een goed geordende wereldbeschouwing, naar gereformeerden trant. Als hij deze lieden hoorde, was het hem soms of op de collegebanken zijn talentvollen leermeester Scholten over de „leer der Hervormde Kerk" hoorde leeraren, doch met omgekeerde sympathie.^) Het meest werd hij getrokken door het feit, hij
menschen een hart sprak, dat een geschiedenis, een levenservaring, dat eigen gewaarwordingen en aandoeningen niet slechts had, maar ze ook kende. De leeraar kwam bij hen terug, hetgeen genegenheid wekte. Zoo geraakte hij met hen in gesprek. dat
De
bij
die
woordenstrijd
voelde
hij
nam
die ontmoetingen
bij
Wel deed
allengs een einde.
predikant op te houden,
zijn eer als
zijn best
hij
om
maar ondanks zichzelven ge-
meer neiging
tot luisteren
dan
tot
spreken en na zulk een samenspreking vlotte het prediken op Zondag
Toch hinderde het hem, dat men zoo stijf op zijn stuk stond. had toch op eenige toegevendheid aanspraak, dacht hij. Maar van toegevendheid geen zweem. Het was die lieden niet om de toegenegenheid van hun predikant, maar om den triomf van hun zaak te doen. Zij wisten van geen schikken of beter.
Inschikkelijkheid zijnerzijds,
plooien. Dr.
Kuyp
e r
kwam
voor de keus te staan,
scherp tegenover hen te stellen, of onvoorwaardelijk tot
„de volle souvereine genade"
ging met hen
mede en
in
om
mee
beginsel erkend was.
God
heeft later zijn
gedankt, dat
of zich te
gaan
En hij
hl)
die
keuze deed. De taaie volharding der malcontenten van Beesd werd de morgenster voor
Woord
zijn leven. Hij
was wel gegrepen, maar had
gemeenteleden, met hun gebrekkige taal
waarin
het
der verzoening nog niet gevonden. Dat hebben die eenvoudige
zijn ziel alleen rust
vinden kon,
in
hem
dien absoluten vorm,
gebracht, in de aan-
bidding en verheerlijking van een God, die alle dingen werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen!
Maar Dr. K u y p
had meer noodig dan de mannen van Beesd hem herboren worden naar de behoeften van den tijd waarin hij leefde. Hoe zich te helpen? Orthodoxe boeken waren hem onbekend. De rechtzinnige belijdenis
hem konden
De denkkracht
^)
en de logische redeneertrant der Geref. Vaderen wist waardeeren. Over de onwederstaanbare werking des geestes geestdriftig spreken, maar ieder werd volgens hem gedreven door
Scholten kon
e r
geven. Het Calvinisme moest in
hij
te
dien Geest en daaruit bleek dat stond.
hij
vierkant tegenover de Geref. belydenis
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's