Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 275
DR.
KUYPER ALS GELEERDE.
van het supranatureele, maar uit
God
zelf
wustzijn. Bij
als het
253
ware de bovenzinnelijke wereld
door Christus laat uitstralen en inwerken
Franciscus van Assise,
in
zijn
be-
den meest typischen
van de mystieke vromen der Middeleeuwen, was dit zoo sterk, dat zelfs de stigmata van Christus' lijden in zijn handen en voeten waren afgedrukt. „Na de periode van den schoon-Kosmischen zin der Grieken, met zijn blindheid voor het eeuwige en de Middeleeuwen met haar blindheid voor het Kosmische, doch met haar mystieke liefde voor den Christus Gods", duiken dezelfde motieven weer op, maar nu meer gelijktijdig om in de nieuwe tegenstelling van de Renaissance en het Humanisme eenerzijds en de Reformatie van Luther en Calvijn anderzijds, aan het woord te komen. „De Abnormalisten, die rekenen met de zonde en de verlossing, waren een reeks van eeuwen achtereen schier onbetwist aan het woord geweest, zonder dat de tegenstanders principieel konden optreden. Met het wegsterven der oud-Heidensche en het opkomen der Christelijke wereldbeschouwing staat het al spoedig in de algemeene overtuiging vast, dat alle ding
is
ontstaan door de schepping Gods,dat de soorten
van wezens aan afzonderlijke schepping hun ontstaan danken en dat onder deze wezens-soorten de mensch als beelddrager Gods geschapen
is in
oorspronkelijke gerechtigheid; dat de uitkomende zonde
deze oorspronkelijke harmonie der schepping verbroken heeft, en dat tot herstel van dat abnormale,
d. i. tot herschepping, alsnu de abnormale middelen uittraden, van wedergeboorte, van den Christus en de Heilige Schrift. De Renaissance deed ongetwijfeld een onge-
opkomen en
loovige strooming
het
Humanisme wekte
de Grieksch-Romeinsche idealen; maar
Middeleeuwen het neemt, toch
blijft
geri, juristen,
al
geestdrift voor
dient erkent dat na de
principieel verzet der Normalisten een
het een
feit,
aanvang
dat de breede heirscharen der philolo-
medici en physici nog eeuwen daarna de grondstukken
der aloude overtuiging onaangetast laten. (Calv. 127).
Na de Middeleeuwen vinden wij dus in de Renaissance en het Humanisme eerst een zoeken van den Humanistischen levenszin om dan
in
de ontwikkeling der Nieuwe philosophie door
allerlei
phasen
heen aan het eind der 18de eeuw en in 't begin der 19de tot een bewusten architectonischcn opbouw te komen van een wijsgeerig stelsel dat lijnrecht tegen de Christelijke wereldbeschouwing over staat.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 275](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's