Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 67
DR. KUYPER PREDIKANT. kerkelijke organisatie.
45
De Doopsgezinden legden hun tegenzin tegen in óns voetspoor. De Roomschen kweekten
het ambt af en traden veel
meer dan
niet-Gereformeerde landen den teederen
in
zin,
die
werk den voorrang laat, en op politiek en Kerkelijk gebied toonen liberalistische moderne kringen de sporen van den scherp geteekenden geestesstempel, dien de Gereformeerde Kerk onuitwischbaar diep in het hart der natie gedrukt aan de genade ook
bij
het eigen
heeft. Als men invloed wil uitoefenen in engeren kring, dan kan vasthouden aan het algemeene Christendom volstaan. Maar meent men dat de poging moet gewaagd, om tot ons volk als volk in te
gaan, dan rest niets anders dan het eenig spoor in te slaan, dat
naar het hart der natie der historische
Wo
Daarin ging
leidt,
door weldoordachte weêr-opvatting
lijn.
r
mser
reeds in 1849 voor, die voor de Philan-
thropie, voor Buiten- en Binnenlandsche tot de
Zending terugkeer eischte Gereformeerde type. Ook voor het Schoolwezen kan volgens
hem, het standpunt der Evangelische
Alliantie en
van de Protestant-
Wie op een Chrisrichting. Nu moet men bij
sche vereeniging slechts voorloopig dienst doen. telijke
school onderwijst volgt toch een
de keuze van godsdienstige leerboeken zich behelpen met het inzicht van den zichzelf opwerkenden auteur, terwijl men anders kon afgaan op het geheiligd oordeel eener gansche Kerk; nu dekt de ééne
naam van
Christelijke school een elkaar
vaak
uitsluitende veel-
soortigheid van geesten, terwijl aansluiting aan het Gereformeerd beginsel eenheid zou waarborgen. Er
het onderwijs
bij
was dan ook
continuïteit
wisseling van het personeel. Bovendien vindt
van
men
aanvaarding van den Gereformeerden naam het spoor gebaand, dat met den aard van onzen volksgeest strookt.
bij
Dr. K u y p e r werpt het denkbeeld ver van zich, dat hij voor den kring, die zich om zijn persoon heette te vormen op den „Gere-
formeerden" naam zou beslag leggen, alsof de kleine groep waarin hij
zich beweegt,
met
afsnijding
van
alle
overige elementen, het
Christelijk leven onzer natie draagt. Zijn gezichstpunt ligt hooger, zijn blik
draagt verder.
Voorts verdedigt Dr. K u y p e r de tegenstelling van Gereformeerd en Irenisch, vredelievend, die hij zich soms veroorloofde. De Kerkelijke practijk
hen die
uw
Hoe gedraagt ge u jegens verwerpen en bestrijden? De Gereformeerde
heeft de vraag te beslissen:
heilig geloof
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 67](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's