Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 257
DR.
KUYPER ALS GELEERDE.
235
Spreekt dat er scheiding is tusschen liet schoone en het vrome. Die scheiding wordt wel aanvaard door het ascetisme. Het meest komt
de Derwischen
dit uit bij
in Indië.
Wat
schoon
wordt door hen
is
mismaken zich om den indruk van vroom te geven. Ook de monniken in de Middeleeuwen hebben door kleeding en gelaatsveracht. Zij
kleur getoond dat niet
zij
het verband tusschen schoonheid en vroomheid
hadden begrepen.
In die
dagen stelde men Christus
liefst zoo overgegaan op de Wederdoopers. Ook in hunne kringen gold het verachten van al wat schoon is, als bewijs voor ware vroomheid. Het Calvinisme al was het oorspronkelijk van die dwaling vrij, heeft er iets van overgenomen, toen vele Wederdoopers zich daarbij aansloten.
leelijk
Van
mogelijk voor.
dit
ascetisme
is
iets
Buiten den mensch moet de zetel van het schoon worden gezocht zijn steunpunt in God. Geeft de H. Schrift recht tot vijand-
Het heeft
schap tegen de kunst? Paulus zegt dat de gedoopte vrouw zich moet versieren, doch zij heeft te beginnen met het geestelijk versiersel te
zoeken van een stillen geest die kostelijk is voor God. De Schrift maakt overal van schoonheid gewag. Gedurig spreekt zij van schoonheid van gedaante, van gelaat. zienlijke dingen
gewaagt de
Doch ook van de schoonheid der on-
van de schoonheid en van de liefde (Hoogl. 4 10). De stam van Naftali had de schoonheid des Woords. In Ps. 50 2 heet het, dat der wijsheid (Ezech. 28
:
Schrift. Zij spreekt
7)
:
.
God
blinkende verschijnt in volkomenheid.
Messias
in
Wien
Ook
spreekt
het schoon wordt gerealiseerd. Hij
zij
over den
de Schoonste
is
der Menschenkinderen die de banier draagt boven de tien duizend.
Ook wordt melding gemaakt van de schoonheid van Jeruzalem en den berg Sion. De tabernakel moet schoon zijn; schoon is het voorhof, schooner het Heilige; het schoonst het Heilige der Heilige waar
God
troont.
getoond. als
God
Die aardsche tabernakel
is
aan Mozes
den hemel
in
gaf aan Bezaliël en Aholiab de gave van het schoone
een gave des H. Geestes. En wanneer
in de Openbaring van Johannes het eind der dingen wordt geschilderd, dan vinden we als ideaal geheel de wereld geconcentreerd in het hemelsch Jeruzalem dat op aarde nederdaalt in de schoonste vormen, waarin alles schittert van goud, fonkelt van edelgesteente. En deze overstelpende
weelde, waartoe
beschreven als
in
God
Zijn
volk eenmaal roepen
tegenstelling
met God
zelf,
zal,
maar
wordt
als
niet
overeen-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 257](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's