GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 321

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 321

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR.

KUYPER ALS REFORMATOR DER KERK.

299

is voor de studenten gevaarlijk. Zou men dan de Theol. School prijsgeven voor een Universiteit, die voor de zuiverheid harer leer geen voldoenden waarborg biedt, en door haar vestiging te Amsterdam het toezicht op de studeerende jongelingschap zoo moeilijk maakt? De Kerk kan van de wetenschap, voor zooveel noodig, ten bate van hare school gebruik maken, dit weegt tegen het voordeel der Universitaire opleiding op. Het beginsel dat de Kerk een eigen inrichting

voor de opleiding van de dienaren des Woords hebben moet, wilde men daarom handhaven. De voorstanders van een universitaire opleiding redeneerden daarentegen aldus: De H. Schrift gebiedt nergens, dat de Kerk zelve de wetenschappelijke opleiding der Kerkedienaren zal ter hand nemen. De Kerkgeschiedenis leert, dat de wetenschappelijke opleiding meestal aan niet zuiver Kerkelijke inrichtingen werd gezocht. Een Kerk kan zelfs op den duur met een seminarie of theol. school niet tevreden

schap

zijn.

De verhouding waarin de Openbaring

staat, eischt

men

gelang

tot

de weten-

een Universiteit. Die verhouding verschilt, naar

zich het verband denkt tusschen de eerste en de tweede

is de herschepping geen volen onverzoend naast en onvereenigd die schepping, nieuwe strekt maar een /i^rschepping staan, tegenover de eerste schepping blijft van wat door de zonde wanschapen werd. God heeft de wereld en

schepping. Voor Gereformeerd belijden

lief gehad; de Christus kwam, niet maar om haar te behouden. Gelijk de Kerk niet van de wereld is, maar toch in de wereld bestaat en daarin bewaard wordt van den booze; gelijk het Koninkrijk Gods uit de hemelen is, maar toch als een zuurdeesem alle Koninkrijken der

in die

om

wereld ook de wetenschap

die wereld te verderven

aarde doordringt; zoo mag de Openbaring niet geïsoleerd naast de wetenschap blijven staan, maar moet vernieuwend op haar werken. Alle dualisme of tweeheid in deze is doopersch. Alle vermenging pantheïstisch.

Maar

het Gereformeerd

Theïsme

wel oneindig verheven boven, als met Zijn

belijdt,

Wezen

dat

God

blijvend

is

zooin al

het geschapene; dat het Goddelijke en het menschelijke, het hemelsche en het aardsche, niet onverzoend naast en tegenover elkander

maar, zonder vermenging, op het nauwst vereenigd behooren te worden, en dat men dus de Openbaring niet tot haar eigen kring mag beperken, maar deze in verbinding met de

mogen

blijven staan,

wetenschap heeft

te stellen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 321

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's