Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 91
KUYPER STICHTER DER VRIJE UNIVERSITEIT.
DR.
69
maal zeven en twintig dagen meer en nog moet de eerste poging tot het vinden eener eenparige gedragslijn gewaagd. Of het dan niet te laat is? Onder uwe auspiciën zeker niet. Gaat van u een poging tot samenroeping uit en weet ge mannen als H o e d e m aker en Bronsveld, met H o g e r z e i 1 als geestelijk verbindingslid, voor een zoo ernstig plan te winnen, dan vindt ge ongetwijfeld onverdeelde belangstelling en behoeft niets de vrije discussie
te
belemmeren."
nummer
In hetzelfde
deboom,
waarin
o.a.
vindt
men ook
voorkomt:
„Is
een schrijven van Ds. Lin-
deze taak niet van zeer groot
belang voor allen die den Christus Gods belijden? En
een verkwikking des harten als
er, te
midden van het
't
waarlijk
is
vele,
waarin
de belijders des eenigen Heilands, helaas! verschillen, en waarin sympathiebetuiging met het besef van roeping zou strijden, een zoo gewichtig belang op den voorgrond treedt, waarin aller hart en
hand kan samengaan." In gelijken geest sprak Ds. D o n n e r in Z)e Wekstem. Er werden uitnoodigingen verzonden. De correspondentie te dezer zake zou kunnen aantoonen, dat aan Dr. Bronsveld de schuld ligt
dat er van een Christelijke Universiteit niets
kwam.
Reeds in 70 en later had Dr. K u y p e r zich uitgesproken, dat de nieuwe wet op het Hooger onderwijs slechts op een finale officieele breuk met den Christus kon uitloopen en dat de Christenen den
in
Dr.
lande
dus
Bronsveld
den Christus Dr.
Kuyp
te
bedacht
hadden
deed een poging
te
om
zijn
op
eigen
initiatief.
de Rijks-hoogescholen aan
verbinden.
e r wist dat dit mislukken zou.
maakte men zich
Onder de Kamerleden
vroolijk over die „onnooz'le orthodoxe dominée's"
die zelf de val hielpen opzetten, waarin liberalistische sluwheid ze vangen zou. En rond kwam men er voor uit „dat de Theologische faculteit er weer in moest", enkel en alleen om ja, waarom? om de kracht der orthodoxie in het land te breken.
De eigenaardige redeneering, daarbij gevolgd, was deze Schrappen we de theologische faculteit, dan komt er, daar de orthodoxen alleen :
geld geven, een puur orthodoxe dominé's fabriek. Dusdoende worden alle
dorpen van lieverlee met orthodoxe dominé's bezet. En gaat dat
door, dan verliezen wij, liberalisten, het spel in het land!" wij in „Strikt
genomen".
Zoo lezen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 91](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's