GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 274

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 274

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR.

252

Om

KUYPER ALS GELEERDE.

moet de ontwikkeling van het denken momenten worden nagegaan. dit te zien

om

de hoofd-

twee beginselen werken,

In ons cultureele leven zien wij steeds

die zich telkens breeder ontwikkelen, zich

nigen

in

soms schijnbaar veree-

dan telkens weer met nieuwe kracht zich tegenover elkaar

Christendom en het Humanisme. De kiemen van deze twee beschouwingen liggen

te stellen: het

in het leven

geestelijke voorouders, de Israëlieten en de Grieken. Zij

onzer

houden

niet

op zich telkens weer op nieuw te ontwikkelen als de groote krachten voor ons denken. Alles wat na hen kwam, is niet anders dan de ontwikkeling van dezelfde grondgedachten maar in verschillende phasen, naar gelang in de menschheid alle geestelijke kiem tot ontHet Christendom geeft de beschouwing van de plooiing komt.

Schepping der wereld en daarmee de schepping van den mensch tweeheid van

(in zijn

Christus

in

om

in

ziel

en lichaam) den zondeval en de verlossing

de wederkomst des Heeren

te

komen

de

tot

wederopstanding en het herboren worden der geheele schepping.

Het Humanisme staat daar

tegenover.

lijnrecht

schepping leert het de evolutie; tegenover den

mensch, den normalen mensch,

zij

het

in

Tegenover de zonde gevallen

met tekortkoming en on-

volmaaktheid, tegenover den door Christus geredden en gezaligden zondaar, den een inwendig proces doorlevenden en zoo tot weder-

geboorte komenden mensch, terwijl niet geloofd wordt einding

bij

de wederkomst des Heeren, maar

dat het einde er telkens

is,

slechts

om

in

de vol-

men daartegen

stelt

den levensgang op nieuw

te

beginnen.

Deze leeringen vinden haar eerste ontwikkeling in het Middeleeuwsche Christendom en het Humanisme der Grieken, en dit in Het ideaal der die mate dat zij een zuivere antithese vormen. Grieksche

wereldbeschouwing

is:

geidialiseerde

menschelijkheid,

menschelijke schoonheid en schoone menschelijkheid. Dit komt

op

elk

kunst

terrein

het

uit

waarop de Grieksche geest zich beweegt, in elke meest in zijn plastiek maar ook in zijn staatkunde

in zijn religie, in zijn philosophie.

Tegenover de wing der Grieken

schoone harmonische wereldbeschoude transcendente wereldbeschouwing van

verleidelijk stelt zich

het Middeleeuwsche Christendom, dat niet een humanistisch beeld

van schoonheid

uit

eigen ziel dicht

om

het te leggen op de wereld

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 274

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's