Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 107
DR.
KUYPER STICHTER DER
VRIJE
UNIVERSITEIT.
85
In de Souvereiniteit van den onzondigen Messias ligt de ontkenning van alle absolute souvereiniteit in een zondigen mensch. Ons menschelijk leven vormt een samengesteld organisme. Er
bestaan
allerlei kringen; er is een zedelijke, een wetenschappelijke, een handels-, een kunstwereld, elk met een eigen gebied met binnen den omtrek van dat gebied een eigen souverein. Er is een gebied
der natuur, waarin de souverein op stof door kracht werkt naar vaste wet; een gebied des persoonlijken, des huiselijken, des wetenschappelijken, des maatschappelijken en des kerkdijken levens, die
aan eigen wet gehoorzaamt. Al deze kringen grijpen in elkaar, daaruit ontstaat het rijke menschenleven, maar ook het gevaar dat de ééne kring de andere inbuige. In het Staatsgezag heeft nog een afzonderlijke gezagskring te zorgen dat het leven der velerlei kringen goed op-elkaar-werking mogelijk maakt, dat het blijft binnen de palen van het recht, en dat de eenling beschut wordt tegen overheersching van zijn kring. Hoog steekt deze Staatssouvereiniteit
boven deze
alle uit,
dier kringen geldt ze niet; daar heerscht het uit
maar binnen
elk
God nederdalend
gezag, dat door haar niet verleend, maar erkend wordt. Niet de te binden, maar vrije levensbeweging voor alle krmgen
vrijheid
mogelijk te maken, Dr.
is
voor den Staatssouverein het ideaal.
Kuyper
toonde nu voorts hoe in de oudheid de vrijheid in eigen kring wegsterft en de Staatsmacht in Caesarisme overgaande, veld wint. Socrates die den gifbeker drinkt, Brutus die Caesar den dolk in het hart stoot, de Galileërs, wier bloed Pilatus met hun offerande mengt, zijn de wild heroïke stuiptrekkingen van een vrij
organisch leven, dat ten leste onder de ijzeren hand van dat Caesarisme neerstort. Hij die
weer een eigen
reiniteit schiep,
vrijen kring en in dien kring vrije souve-
was Jezus de Nazarener. Dat
er, behalve de zaligheid der verkorenen ook een wereld van vrijheden in zijn „Volbracht"
school, begreep Parizeer noch discipel.
Maar Jezus bedoelde het. Als Souverein heeft Hij met den ingedrongen „Overste der wereld"
om
de hoogheid over die wereld gekampt. Als
eigen kring vormen,
komen
zijn
volgelingen een
met de Staatssouvereiniteit in botsing. Ze bezwijken. Hun bloed vloeit. Maar het Souverein levensbeginsel van Jezus is ook met hun bloed niet uit te delgen. Deus Christus of Divus Augustus wordt het Shibbóleth. En de Christus wint en zij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 107](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's