GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 200

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 200

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KUYPER ALS STAATSMAN.

DR.

178

de Tweede Kamer te moeten afstand doen, overwegende dat hij aan de discussiën wegens toenemende doofheid niet meer zoo kon

deelnemen

als

in

's

Holland gekozen heeft

hem bij

in

hij

in

dit

lands belang wenschelijk was.

werd

het volgende jaar

tot lid

hij

in

der Eerste Kamer. Tot op den huldigen dag

lichaam

zitting.

Belangrijke adviezen werden door

ons Hoogerhuis gegeven. Reeds

de begrootingsdebatten, heeft

hij

in

den aanvang van 1914

zich op een manier laten hoe-

den Minister van Koloniën

ren, die het

Maar reeds

door de Provinciale Staten van Zuid-

niet gemakkelijk

maakte. Voor

lederen anderen spreker zou het moeilijk geweest zijn om, nadat Prof.

BaV

nck

een doorwrochte rede over het Koloniale vraaghad ingeoogst, dat vele van zijn mede-Kamerleden hem bij wijze van dank en gelukwensch met zijn succes, de hand kwamen drukken, nog iets van uit hetzelfde standpunt en over hetzelfde Dr. H.

i

in

stuk, zooveel bijval

onderwerp, dat de moeite waard was

midden Dr.

te

BaV

i

Doch Dr. K u y p

om

aan

te

hooren, in het

de rede van n c k aan en bracht andere gezichtspunten naar voren en brengen.

dwong den betrokken

e r sloot zich

bij

Minister, in zijn repliek zich hoofdzakelijk te

hem

midden was gebracht. Dr. K u y p e r betoogde, dat de ontwikkeling van het volk in Indië lang verwaarloosd was. Op nieuw pleitte hij voor een Universiteit in Indië, al was „De Locomotief" er niet voor. Het is een denaturatie van de hoogere cultuur, wanneer men dezulken, die in Indië naar zoodanige cultuur streven, dwingt om naar het moederland Ie komen. Die hoogere cultuur kan niet komen van het animisme of Islamisme of HinOoeïsme. Al mag men het Islamisme om zijn monotheïsme waardeeren, het heeft slechts geringe cultureele kracht, en moest steeds bouwen met steenen, die het van elders kreeg, terwijl het zelf slechts werken kon met lineaire sierkunst. Vanwaar zal nu de hoogere cultuur voor Indië komen? Europa bezit tweeërlei cultuur. Naast het eindige staat het oneindige. Met het oneindige tracht de mensch in gemeenschap te treden door de mystiek, die haar wortel bepalen

tot

hetgeen door

en uitgangspunt heeft

in

het religieuze, terwijl het rationalisme zich

opsluit en haar wortel heeft in

de Regeering

in het

in Indië zich

den mensch. Voor welke cultuur moest

verklaren? Ze behoort op

te

treden als

regeering van een Christelijk land, doch heeft in zake het onderwijs

geen

partij te kiezen. Zelfs

Hindoesch onderwijs zou

zij

hebben

te

steunen, als het aan technische eischen beantwoordt. Dit systeem

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 200

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's