Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 273
DR. KUYPER ALS GELEERDE.
Kant
en
zijn
251
epigonen de mannen opgestaan, die den aiouden
strijd
van de Griekscii-Romeinsche philosophie tegen de Christelijke religie, die in de
nog
3de eeuw meer afgebroken dan beslecht was, op nieuw en dan hun voorgangers, hervat hebben. De logica
principieeler
der beginselen eischte dat". (Ene.
Nog
wanneer
sterker blijkt dit
klarung de Christelijke
religie
II,
ganschelijk
bracht, kreeg de Philosophie het veld
op
te treden.
Kant
en
Want
Fichte
al
en
623).
zegt:
hij
mag men
vrij,
„En eerst toen de Aufom hare eere had ge-
om
in
hare wapenrusting
niet ontkennen, dat in
Schelling
en ook ten deele
mannen
in
Hege
als 1
de
philosophie de Christelijke religie zoo weinig met voeten trad, dat zij
veeleer de eere der Christelijke mysteriën die de Kerk smadelijk
had
prijs
gegeven, op haar wijze weer poogde te redden, toch zou
het slechts kleurenblindheid verraden, zoo zien, al
men nog weigerde
in te
hoe de reusachtige ontwikkeling der moderne philosophie, ook
volgde op haar overspanning thans een periode van afgematheid,
metterdaad zoo principieel mogelijk den aiouden en noodwendigen strijd van het onherboren bewustzijn tegen het beginsel der wedergeboorte hervat heeft, en steeds beslister het pantheïstische
gangspunt
tegen
het
Christelijk
Theïsme
overstelt".
uit-
(Ene.
II,
623—624).
Wij zien dus hier Dr. K u y p e r in zijn wijsgeerig denken als het ware geprikkeld door de philosophie, die niet ophield zich te stellen
tegen de Christelijke religie
systeem tegenover
te
stellen.
om
Dit drijft
er
hem
een eigen speculatief er toe
om
ten slotte
„eigen confessioneel bewustzijn op te heffen tot den bewustzijns-
vorm onzer eeuw".
(Ene.
II,
628).
Het streven van Dr. K u y p e r is dus om tegenover het speculatief systeem van de groote Duitsche wijsgeeren bij wie het Huma-
—
—
denken ten slotte zijn machtigste uitdrukking vindt Christelijke wereldbeschouwing in even machtig architectonisch, omvattend systeem te plaatsen.
nistisch
Men kan dan ook
de
alles
zeggen, dat in het Duitsche speculatieve denken
K u y p e r anderzijds de twee meest verschilmeest antithetische systemen tegenover elkaar komen te staan. Het eerste als de zuiverste toespitsing en meest volkomen consequente uiting van het Humanisme; het andere als de conse-
eenerzijds en in Dr. lende, de
quentie waartoe het Christelijk denken moest komen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 273](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's