GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 296

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 296

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR.

274

KUYPER ALS GELEERDE.

Onder hen die Gods bestaan erkennen, zijn er die Hem voor kenbaar houden, doch anderen betwisten dit. Zoolang het bestaan van het object eener wetenschap onzeker is, moge men tasten en zoeken,

maar onderzoeken kan men

De wetenschap met een

niet.

eigen

voorwerp en een aan dat voorwerp ontleende methode ontbreekt dan. Van een samenstel van wetenschappen, die om haar verband met het leven een eigen faculteit kunnen vormen, kan geen sprake zijn. Daarom heeft men getracht een ander voorwerp aan deze wetenschap te geven, door haar niet de kennis Gods, maar de kennis van den Godsdienst toe te schikken. Godsdienstwetenschap zou het zijn. In de religie had

men met

een notoir verschijnsel

ten allen tijde onder tal van volken

en zoo had

men weer

te doen,

dat

men

waarnam. Dit kón dus onderzocht

Theologie. Dit berust echter op misverstand.

Religie als subjectief verschijnsel

een der phaenomena van

is

's

men-

schen geestelijk bestaan en hoort bij de Philologie, nader bij de Historie en de Wijsbegeerte thuis. De vijf faculteiten moeten op dit naturalistisch standpunt tot vier ingekrompen worden.

Anders komt de zaak wordt.

Dan

te staan,

staat vast dat

God

zoo de palingenesie uitgangspunt dat de kennisse

is,

Gods bereikbaar

de openbaring, die met deze wedergeboorte correspondeert, van zelf een objectum siii generis geboden, dat onder geen andere faculteit kan gebracht, tot ernstig onderzoek dringt en voor er

is;

is

in

de practijk des levens van het uiterste belang recht op eigen

faculteit onbetwistbaar.

Wie

is.

weet, dat er zulk een wedergeboorte bestaat, en merkelijke verandering, die door dit gebracht,

om

dit

blijft niet in dit

feit in

En dan wordt

het

eigen levenservaring

uit

iets gist

van de aan-

ons besef wordt teweeg-

duister besef hangen,

maar

voelt den drang

besef voor zijn bewustzijn te verhelderen, en zich als denkend

wezen rekenschap

te

geven van

alle

consequentiën, die er voor geheel

Een eigen wetenschap moet optreden, omdat dit feit correspondeert met gelijksoortige feiten in anderer geestelijk bestaan en met overeenkomende feiten in den kosmos en in de historie. Deze feiten zoo in als binten den mensch behooren onderzocht, in verband gezet en geordend te worden. Dat zijn

wereld- en levensbeschouwing

uit voortvloeien.

kan alleen de Theologie doen. Als

men

de inconsequentie begaat om, uitgaande van het natura-

lisme toch een Theologische faculteit in stand te houden, zoo kan er

geen sprake

zijn

van een door deze

faculteit

op de overige facul-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 296

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's