GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 68

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

27 OKTOBER 1972

AD VALVAS

2

PROF. BERKOLWER OVER EREPROM OTIE:

Ondersteuning bezinning over evangelie Vervolg van pagina 1 vereenselwiging: van u k a n t met die stryd om rassegeregtigheid in Suid-Afrika, 'n daad van Christelike solidariteit met wit en swart wat impliseer dat u a a n al die instansics in Suid-Afrika wat soek om die Christelike Instituut verdag te m a a k deur leuen propaganda, deur intimidasie en nodelose ondersoeke duidelik te kenne gee: Ons a a n v a a r nie die verwronge beeld wat u voordra nie, want ons weet wat die C l . is en wil. Maar dit hou ook verder in d a t u 'n appèl doen op die gewete van almal in Suid-Afrika wat die ChiTstelike Instituut veroordeel en verwerp om hulle houding en- o p trede te hersien en te verander — nie ter wille van die C.I. in die eei-ste plek nie, m a a r ter wille van die waarheid van die evangelie en die welsyn van die hele bevolking.

Sofidariteit Maar van allergrootste belang vir my is die boodskap wat die besluit inhou vir die swart gemeenskap van Suid-Afrika (die Afrikane, Bantoes, Kleurlinge en Asiërs): dat hulle daarin sien 'n teken van hoop — boe klein ookal — wat a a n hulle oorgedra word deur dieselfde volk wat 320 j a a r gelede voet a a n wal geset h e t van 'n land wat huUe gesien het as 'n K a a p van Goeie Hoop.

Bantoetuislande onmiddellik volwaardige onafhanklikheid k i y (en ek betwj'fel baie sterk die moontlikheid dat dit binne die volgende 15-20 j a a r sal gebeur — as die huidige regering dit ooit sal toelaat — d a n bly d a a r nog binne die sogenaamd blank-verklaarde Suid-Afrika minstens 8 miljoen Afrikane, 24 miljoen Kleurlinge en I miljoen Asiërs — dus "n t o t a a l van 11 miljoen swart en bruin teenoor 4 miljoen wit. Geen ideologiese wensdenkery of politieke toutrekkery gaan a a n hierdie feite en werklikheid wesenlik iets verander nie. En die blanke wat hardkoppig of vreesbevange bly weier om dit te erken verhaas met die dag dat daar gevolglik nie vir die swartman of die b r u i n m a n nie m a a r vir die witman, geen plek meer in -SuidAfrika sal wees nie.

Zwart bewustzijn Suid-Afrika staan by die ingang van 'n tydperk waar h y die wrange vrugte van sy beleid van gedwonge rasseskeiding begin pluk. Die eis om erkenning van swart identiteit volg op die oorbeklemtoning van wit identiteit; swart bewuswording groei uit die miskenning van swart menswaardigheid; swart apartheid, swart solidariteit en swart mag, groei a s noodwendige psigologiese verweer teen wit apartheid, wit solidariteit en wit mag. Die positieve waarde en betekenis van hierdie grootskaalse ontwaking van swart bewussyn in SuidAfrika word met dankbaarheid en

teen apartheid is nie, m a a r wel die kampvegters vir apartheid (of vir enige sisteem van'selfstandige ontwikkeling' wat die onreg van die huidige rassenbeleid van ons land inhou).

Veranderingen Dis op hierdie gebied waar Kerke en Cbristene in ons land hulle primêre t a a k van getuienis en diens moet sien in die volgende dekade. Suid-Afrika staan op die vooraand van ingrypende veranderinge in ekonomiese en sosiale verhoudinge. Die magte van verandering wat in beweging gebring is deur tegnologiese ontwikkeling gaan onafwendbaar voort en is besig om 'n gisting van nuwe denke t e veroorsaak wat nie teëgehou kan word nie. Dis die taak — en die voorreg — van die Kerk om diè magte van verandering te ontdek, te verwelkom en te ondersteun. Dis die bewys van die mens se gewillige en vreugdevolle meewerking a a n Gods vemuwende werk. E n w a a r die Kerk as instituut dit nog nie insien en sy samewerking verleen nie is Christene as enkelinge en as klein groepjes geroepe om as Instrumente van vernuwing hulleself tot beskikking van God te stel — soos ons probeer doen — om aktief mee te werk a a n die koms van die nuwe dag waar die euwel van rassisnie uitgewis is en waar die vreugdevolle v r y h e i d v a n die bevoorregtes onder Gods kinders die erfdeel van al sy kinders sal word' aldus dr. Beyers Naudé.

Uit een brief van ds. Theo Kotze 'tweede m a n ' van h e t Christelijk Instituut d.d. 1110-'72 a a n prof. Verkuyl: 'Wij allen hier van het Christelijk Instituut zijn eeer dankbaar voor de grote eer die de Vrije Universiteit aan ds. Beyers Naudé heeft bewezen door hem een eredoktoraat in de theologie te verlenen. Deze eer had natuurlijk al lang plaats moeten hebben en wij zouden wenseii dat dit in ons eigen land was gebeurd, echter het gezegde luidt: 'Een profeet wordt in eigen land niet geëerd.' — Daarmee is de eer die u heeft bewezen aan de persoon van Beyers Naudé een duidelijk bewijs van het feit dat hij inderdaad een profeet is! De persoon van Beyers Naudé is waarschijnlijk de meest krachtige en betekenisvolle faktor in het gehele 'evangelie van verandering' in Zuid Afrika. Wij zijn hem allen zeer veel dank verschuldigd voor zijn visie, zijn moed en zijn onvermoeibare energie, en boven alles zijn geloof in Jezus Christus. Wij versoeken u beleefd de warme erkentelijkheid van alle leden en het college van bestuur van het Christelijk Instituut van Zuid Afrika over te brengen aan de universiteitsraad.

Dr. Beyers Naudé en zijn vrouw drukten op de receptie in het Woestduincentium. na afloop van de promotie, vele vrienden de hand.

Verkiezingen beleidsraad

Situatieschets Vervolgens beschreef dr. Beyers Naudé zijn werksituatie: 'SuidAfrika is 'n veelrassige land en geen besluite of beleidsbepalinge, polities of ekonomies, vrywillig of gedwonge, gaan enige wesenlike verskil a a n hierdie werklikheid m a a k nie. Selfs al sou al agt

SRVU

vreugde dem- die Christelike I n stituut begroet, m a a r ons durf nie ons oë sluit vir die feit d a t die Jarelange miskenning van die s w a r t m a n noodwendig skerp n e gatiewe realïsies van agi'essie en vei-werping by ons sv/art gemeenskap n a vore gaan roep wat op sy beurt weer die blanke as groep in 'n sterker solidai-iteit van vrees en verset gaan dwing. En sodoende groei die proses van polarisasie wat onafwendbaar uitloop op botsing en geweld — tensy dit betyds gekeer of beheer word.

Bijzondere taaie

Ëindredakteur: P. W. BUckmann Redaktie-adres: De Boelelaan 1105 (Postbus 7161) Amsterdam, tel. 48 26 71 hoofdgebouw ID-02 Kopü, niet bestemd voor de mededelingenrubriek, moet (getypt) uiterlijk maandagmorgen 10 u. binnen zijn. Advertenties: J . G. Duyker, Amsterdamiseweg 397, Amstelveen. Postbus 228. Tel. 020-43 2615; bgg 4318 10.

Bruggen bouwen I n al uw arbeid herkennen wij niet een alle verhoudingen en mensen nivellerend eenheidsstreven, m a a r de diepe overtuiging van de noodzakelijkheid om bruggen te blijven bouwen en kloven t e dempen tussen van elkaar vervreemde mensen en rassen. Tegenover allerlei aksenten op de specifieke identiteit van mensen en groepen, die zou moeten worden bewaard is door u onvermoeid herinnerd a a n een diepere dimensie a a n de identiteit van het mèns-zijn en werd de vraag gesteld of in h e t evangelie niet zichtbaar wordt een radikaliteit, een volstrekt nieuw perspektief, dat ondanks, nee in alle komplikaties van een plurale samenleving op onthullende wijze denken en doen telkens weer verontrust en oproept tot een spiritualiteit, die èlk handelen op een beslissende wijze moet bepalen. Althans wanneer we iets hebben verstaan van het woord van Johannes, d a t de duisternis voorbijgaat en d a t h e t waarachtige licht schijnt en van Paulus' woord over h e t geheimenis van Christus, bekend gemaakt a a n 'de kinderen der mensen'. Prof. Berkouwer besloot zyn toespraak aldus: 'Moge de nieuwe relatie tussen u en onze universiteit — in dit eredoktoraat — verheven zijn en blijven boven elke simplificering van uw problemen, m a a r tegelijkertijd een teken zijn van een opnieuw luisteren n a a r de betuiging van de ene Heer die op wonderlijke wijze elke hoogmoedige pretentie uitschakelt: Gij zijt h e t licht der wereld, een stad op een berg en het zout der aarde. Moge h e t u gegeven zijn in waarachtigheid en zonder bitterheid, in liefde met wooi'd en daad en in voortgaande theologische bezinning over de betekenis van h e t evangelie voor alle kinderen der mensen, te dienen al de kinderen van uw volk'.

Vir baie jare het die swart bevolking gehoop d a t die bevryding van die s w a r t m a n uit sy situasie van verontregting en verknegting sou kom deur 'n verandering van h a r t by die blankes; toe dit blyk 'n ydele hoop te wees h e t die swartman sy oë hoopvol gevestig op die buiteland — ook tevergeefs, hoewel h y met d a n k b a a r heid erken watter bemoediging h y haal uit die morele en finansiële steun van simpatiekgesindes buite Suid Afrika. Vandaag egter groei die besef meer en meer dat, hoewel steim van blankes binne sowel as buite Suid-Afrika met dank erken word as bewys van besorgdheid en as betuiging van solidariteit, die ware bevryding van die swartm a n in ons land alleen bewerkstellig kan word deur die SuidAfrikaanse swart gemeenskap self.

Redaktie: P. J. van Oelden dr. E. Diemer M. P. van p y k drs. P. J. G. Keuss mej. O. G. H. de Rijk

vooral de stimulering tot bijbelstudie en inteiTaciale bijbelkringen een direkt gesitueei'd uitzicht geeft op de theologische-niet vrijblijvende bezinning te midden van kerken die tastend h u n weg moeten zoeken in het verstaan van de waarheid en de geloofwaardigheid van h e t evangelie. Wij weten, dat het u bekend is. hoe moeilijk de kommunikatie is met deze groepen, die zo lang in h u n isolement hebben geleefd, en d a t u daarover nooit in illusies leeft. Des te dieper is ons respekt voor de wijze, waarop u het eenmaal begonnen kontakt dwars door alle moeilijkheden voortzet. • -

I n hierdie situasie word Kerke en Christene geroep om 'n b e sondere t a a k te vervul: (a) Om erkenning te verleen a a n die gewettigde politieke aspirasies van die swart gemeenskap (b) om erkenning t e verleen a a n al die positiewe oogmerke van swart bewuswording, vrymoedige steun d a a r a a n te verleen en die blanke t e help insien watter fundamentele verandering daar in die lewenshouding by die s w a r t m a n plaatsgevind h e t (c) om volle steun te verleen a a n die verwydering van alle vorms van rassedlskriminasie en rasse-onreg (d) om aktief mee te werk om toe t e sien d a t die proses van polarisasie tussen wit en swart tot 'n halt geroep word voordat die verwydering so ver ontwikkel d a t versoening nie meer moontllk is nie. Duidelik moet daarop gewys wordjdat die werkhke vyaade van Suid-Afrika nie dfe kampvegters

Motieven

Na verrichting van de rituele handelingen, waardoor dominee Beyers Naudé zich doktor mocht noemen, deelde prof. Berkouwer mee waarom juist deze zuidafrikaanse predikant die eer te beurt viel: 'We zgn ons steeds bewust geweest dat uw arbeid in h e t Christelijk Instituut i n uw land een zeer omstreden zaak is, nu reeds bijna tien j a a r lang, met allerlei felle, emotionele en pijnlijke aspekten, die diep óók in het persoonlijk leven ingrijpen en dat het niet ondenkbaar is, d a t deze d a a d onzer universiteit wordt uitgelegd als een onderdeel van een campagne tegen ZuidAfrika. We zouden d a t als universiteit zeer Ijetreuren als een miskenning van onze diepste motieven en ook omdat we zo lang — persoonlek en universitair — vele goede relaties hebben gehad m e t uw land en vele studenten a a n onze universiteit h u n studie h e b ben voltooid, meermalen in uitnemende disisertaties'.

Tiieologiseren

'Deze erepromotie valt te verstaan vanuit een steeds duidelijker wordende herkenning van de motieven, die u hebben geleid en van de daaruit vooi-tgevloeide aktiviteit temidden van de zo gekompliceerde verhoudingen in uw land. Onze toelichting spreekt van een wöze van theologiseren, waarin de politieke e n m a a t -

sohappeltjke implikaties v a n de christelüke boodschap voor de realisering van d e interradicale gerechtigheid duidelijk n a a r voren komen. Het valt op, d a t in deee formulering niet wordt gesproken over speciale, vakwetenschappelüke studies en verdiensten, m a a r van een wyze van theologiseren. Dat niet alleen van de zijde van verschiUende kerken in ons land uw werk met diepe belangstelling en sympathie wordt begeleid, m a a r n u ook in een publieke daad onzer universiteit, h a n g t er mee samen, d a t theologiseren nimmer kan en m a g zyn een a b strakte, levensvreemde aangelegenheid, m a a r alléén k a n zijn een diepgaande bezinning over de Inhoud, de betekenis en de k r a c h t van h e t evangelie, d a t altijd op het konkrete leven is gericht.

Belangrijke arbeid

Tegenover alle verwijten van h u manisering moet dit konkrete inzicht altyd weer vanuit de a a r d van h e t evangelie worden beschermd, in overeenstemming m e t de vele indringende facetten van de bijbelse boodschap, die alleen geloofwaardig wordt vertolkt, wanneer ze a a n het werkelijke leven niet vreemd bly ft. Hoezeer dit alles voor u tot een bewogenheid, tot een passie is g e worden, waarin ook voor persoonlü'ke offers niet werd teruggedeinsd, blijkt uit uw belangrijke arbeid voor de 'independent churches' i n Zuid-Afrika, waarin

Voor zover n u bekend, vinden op de volgende d a t a geledingsgewijze verkiezingen plaats voor de beleidsraad van de SRVU: Ekonomen: 1 november, 15 uur, hoofdgebouw. J u r i s t e n : 2 november, 20 uur, hoofdgebouw. "> Theologen (onder voorbeh o u d ) : 1 november, 13.30 uur, hoofdgebouw. Nederlands: 2 november, 20 uur, hoofdgebouw. Letteren (minus Nederlands) + Centrale interfakulteit: 6 november, 20 uur, hoofdgebouw. Psychologen: 2 november, 12 uur, Ikcentrum. Sociologen: 6 november, 19.30 uur, hoofdgebouw. Folitikologen: 2- november, 20 uur, hoofdgebouw. Sociaal-geografen: 1 november, 16 um-, (7e verd.). Medicijnen en tandheelkunde: 8 november, 19 uur, kollegezaal 1. Wis- en N a t u u r k u n d e : 9 november, 12.30 uur, zaal S 209Biologen: 2 november, 19 uur, biologisch laboratorium D107. Scheikunde, Geologie en Geofysica: 6 november, 20 uur, zaal S 2.12 De Lairresse" s t r a a t 174. Nadere informatie over andere verkiezingsdata en over plaats, tijd en p r o g r a m m a van de vergaderingen volgt in een -brief die deze week verstuurd is a a n alle SRVXJleden v a n dit Jaar en vorig jaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1972

Ad Valvas | 284 Pagina's

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1972

Ad Valvas | 284 Pagina's