GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 228

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 228

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

8 V "IR 1 ülHNGSKATEilN

PKV: DOELSTELLING EN STRUKTUUR Nu al ongeveer een jaar fungeert aan de VU de universiteitsraad als hoogste bestuursorgaan. Aan de gebeurtenissen rond de totstatifikoming van de UR '72 is op and '^ plaatsen al dermate uitvoerig aaa \i 3ht besteed, dat we daarop hier met meiv hoeven ingaan De gevolgen van deze gebeurtenissen zijn duidelijk merkbaar geweest, zowel in het beleid zelf van de Raad als in de manier waarop dat tot stand kwam. Steeds weer heeft de Raad beslissingen genomen op basis van niet veel meer dan persoonlijke overwegingen van raadsleden. Van georganiseerd kontakt met een achterban was geen sprake, wat in de aard van de beslissingen ook dikwijls duidelijk gekonstateerd kon worden. Om een recent strijdpunt te noemen: is er werkelijk een meerderheid te vinden in de universitaire gemeenschap vóór handhaving van het verdrag met de universiteit van Potchefstroom, een universiteit, die omtrent haar opstelling tegenover de apartheid nooit veel twijfel heeft laten bestaan? De WUB biedt op zich geen garantie, dat er in de universiteitsraad een beleid tot stand komt, dat een reële afspiegeling vormt van wat er binnen de universitaire gemeenschap leeft. Daarvoor is het nodig, dat degenen die in de raad zitting nemen, bereid zijn hun achterban zeer direkt invloed te laten uitoefenen op het beleid dat ZIJ als fraktie binnen de universiteitsraad gaan voeren. Kenmerkend voor de UR '72 is, dat iets dergelijks totaal heeft ontbroken. De noodzaak om in deze situatie verandering te brengen heeft voorop gestaan in de besluitvorming over het al dan niet meedoen aan de verkiezingen, die is voorafgegaan aan de definitieve oprichting van de PKV. Deelname van de PKV aan de verkiezingen nu betekent een eerste stap op weg naar een systematische kontrole van de UR vanaf de basis, wat voorwaarde is voor het tot stand brengen van een progressief beleid. Binnen de PKV hebben zich een groot aantal studentenorganisaties verenigd, die de afgelopen jaren op fakultair en universitair niveau intensief bezig zijn geweest met zaken en probleempunten op alle terreinen van het universitaire leven: problemen rond de studie, zoals de gevolgen van Posthumus en McKinsey; maatschappelijke /orming; boykotakties; buitenlandwerkgroepen; mtroduktie voor eerstejaars en demokratisering. De stellingname van deze organisaties tegenover de genoemde zaken en de struktuur van de PKV, zoals die beneden nog wordt uiteengezet, bieden voldoende garantie voor de realisering van een progressief beleid van de fraktie binnen de UR, en een voortdurende kontrole van dat beleid.

Staf en Tas De PKV acht het van zeer groot belang om nu al met progressieve staf- en TAS-leden samen te werken bij het universiteitsraadswerk. In de eerste plaats, omdat een adekwate vertegenwoordiging van die groeperingen ir. de UR nu ontbreekt, en de toekomstige PKV-fraktie die leemte voor een deel zou kunnen opvullen. In de

tweede plaats, omdat het naar de mening van de PKV noodzakelijk is op langere termijn tot een dwars door de geledingen heen lopende progressieve kiesvereniging te komen, die kandidaten stelt voor staf, TAS èn studenten. Vanaf het prille begin is ook in PKV-kringen gesteld, dat bij het funktioneren van de UR het onderscheid in geledingen een plaats van ondergeschikt belang moet innemen. Universitaire politiek dient bedreven te worden door konfrontatie van verschillende politieke richtingen, niet van geledingen. Omdat dit jaar geen totale herverkiezing voor de UR plaatsvindt, is het niet mogelijk nu reeds een fraktie te krijgen waarvan ook staf- en TAS-raadsleden deel uitmaken. Samenwerking zal daarom voor de duur van de komende zittingsperiode plaatsvinden middels een in te stellen Raad van Adviseurs. De PKV-fraktie en -raad zullen met deze Raad geregeld overleg plegen over het beleid van de fraktie en de uitbouw van de PKV met het oog op volgend jaar, wanneer er herverkiezing voor de UR zal plaatsvinden voor alle geledingen. De ABVA-VU (ambtenarenbond van het NVV) is inmiddels tot de Raad van Adviseurs toegetreden. In wat hierna volgt zullen de verschillende onderdelen van de organisatiestruktuur van de PKV en hun resp. funkties nog eens op een rijtje gezet worden.

zal met name afhangen van de mate waarin de organisaties zelf bij het PKV-raadswerk betrokken willen worden.

1 Beleidsbepaling en kontrole PKV-raad

Voor de historische achtergronden en de faktoren die een rol hebben gespeeld bij het ontstaan en de ontwikkeling van de studentenvoorzieningen, verwijzen we naar het volledige program van de PKV. Kort samengevat is het standpunt van de PKV tegenover studentenvoorzieningen als volgt:

Deze raad is het belangrijkste orgaan binnen de PKV-struktuur en zal tot taak krijgen: de kontrole op het gebied van de fraktie en de beleidsbepaling in overleg met haar. De basis voor beide punten wordt gevormd door het program. De fraktie kan dus niet autonoom te werk gaan. Dat impliceert echter niet, dat de Raad de leden van de fraktie verplichtend kan opleggen hoe ze op een bepaald punt moet stemmen De raad is samengesteld uit zgn. stemgroepen van 5 personen, die samen één stem kunnen uitbrengen, ledere (sub)fakulteit kan

Uit h e t P K V - p r o g r a m m a zich laten vertegenwoordigen via één zo'n groep. De vaststelling van een procedure, waarlangs deze vertegenwoordigingen tot stand komen, is een zaak van overleg tussen alle organisaties en instanties op (sub)fakulteitsnivo, die bii de PKV zijn aangesloten. Voorwaarde is wel, dat de vertegenwoordigingen een zo optimaal mogelijke afspiegeling dienen te zyn van de 'progressieve kiezers' in de betreffende (sub)fakulteit. Ook niet-fakulteitsgebonden studentenorganisaties, die zich bij de PKV hebben aangesloten, hebben recht op een bepaalde vorm van vertegenwoordiging. Omdat het belang dat deze organisaties hebben by een goed kontakt met de Raad onderling nogal wat verschillen kan, en zeker verschilt van dat van de fakulteitsgerichte organisaties, kan die vorm variëren van een permanente stemhebbende vertegenwoordiging tot lidmaatschap met adviserende stem. Welke vorm gekozen wordt.

II De direkte terugkoppeling Voor overleg ten behoeve van informatie uitwisseling en meningsvorming rechtstreeks tussen de fraktie en instanties en organisaties etc. binnen of buiten de fakulteiten zijn vier vormen gekozen: Badenoverleg Vergaderingen van de fraktie met (delegaties uit) de studentenfrakties van de (sub)fakulteitsraden/ RSA. Pakulteitsberaad Overleg van de afzonderlijke fraktieleden met 'backinggroepen' uit de distrikten waarin ze gekozjen zijn. Peilvergaderingen Open vergaderingen op fakultair dan wel universitair nivo te houden wanneer het om zaken gaat waarvoor het zinvol is de meningen van een zo groot mogelijk aantal mensen te peilen.

Incidenteel overleg van de fraktie met instanties op (sub)fakulteitsnivo, of andere organisaties als er kwesties aan de orde zijn die één van hen speciaan aangaan.

III Relatie van TAS- en Stafgeleding Raad van Adviseurs Deze Raad zal zowel de fraktie

als de PKV-raad adviseren en ondersteunen bij hun werkzaamheden. Lid ervan kunnen worden organisaties en individuele personen, die zich op basis van haar program bij de PKV betrokken voelen. Zy ztjn tegelijkertijd adviserend lid van de PKV-raad. Door het instellen van deze Raad wordt een begin gemaakt met het leggen van een basis, waarop het volgend jaar een bredere PKV met een uit drie geledingen bestaande fraktie gebouwd kan worden.

STUDENTENVOORZIENINGEN

— er zijn geen valide redenen, waarom er aparte studentenvoorzieningen zouden moeten bestaan, afgezien van die welke sterk gebonden zijn aan de werksituatie van de student (bv. psychologen; dekanen). — uit het voorafgaande vloeit voort dat de PKV op wat langere termijn wil streven naar integratie van de studentenvoorzieningen in de algemene, op voorwaarde dat de financiële positie van de student zodanig verbetert, dat die algemene voorzieningen voor hem betaalbaar worden. In het laatste punt wordt al een duidelijk verband gelegd tussen de studentenvoorzieningen en de problematiek van de studiefinanciering. Voordat e de konkrete beleidspunten voor de verschillende onderdelen van de studentenvoorzieningen willen formuleren daarom eerst iets over de financiële positie van de student en de visie van de PKV op de studiefinanciering.

Studiefinanciering Momenteel — met het huidige RijksStudieToelagenstelsel (RTS) — is ongeveer 90% van de studenten geheel of gedeeltelijk van hun ouders afhankelijk. De bezwaren tegen deze situatie spitsen zich toe op twee punten: 1. Het is een ongezonde zaak, dat studenten die soms ver boven de 21 jaar zijn, nog steeds In een relatie van verregaande afhankelijkheid van hun ouders moeten verkeren. 2. De z.g. LBO-schaal (LevensonderhoudsBedrag Ouders) waarvan bij de bepaling van de hoogte van de toelage wordt uitgegaan, bedraagt gemiddeld ƒ 11250. Van de ouders wordt dus verwacht, dat ze in principe dat gedeelte van hun inkomen dat die ƒ 11250 te boven gaat, aan studerende kinderen kunnen besteden. In aanmerking genomen wat iemand tegenwoordig voor z'n primaire levensonderhoud nodig heeft, is dit een extreem laag bedrag. Vaak is het gevolg dat ouders of helemaal weigeren bii te dragen in de levensonderhoudskosten van de kinderen, of hen van een te laag bedrag willen laten rond komen. Een nieuw studiefinancieringsstelsel, waarover al allerlei plannen cirkuleren, dient o.i. aan de volgende kriteria te voldoen: a. financiële van de ouders

onafhankelijkheid

b. de hoogte van het maximumbedrag mag niet onder het b\jstandsminimum liggen c. terugbetaling dient beperkt te worden: dus zo weinig mogelijk

rentedragende leningen. Inkomensnivellering kan het beste plaatsvinden via een progressief belastingstelsel, niet door middel van terugbetalingsregelingen alleen voor akademici. Als verbeteringen binnen het huidige stelsel — op korte termijn dus — staat de PKV het volgende voor: 1. Intrekking van de 1000-gulden wet, die in strijd is met ieder streven naar externe demokratisering. 2. Uitbreiding van het stelsel met name voor kinderen van weigerachtige ouders. 3. Optrekken van de maxima van de huidige beurzen. 4. Het welvaartsvast maken van de LBO-schalen.

Konkrete

voorzieningen

Hulsvesting Omdat het aantal studenten nog steeds groeit en de kamermarkt in de stad zo ongeveer uitgeput is, zal de studentenhuisvesting — met name voor gehuwden en samenwonenden — de komende Jaren

Uit h e t PKV-programma nog uitbreidingen moeten ondergaan. Uitbreidüig in zal in nauwe samenhang dienen te gebeuren met het kreeren van woonfaciliteiten voor HBO-Sftudenten en de hele kategorie alUeenstaanden. Ook de bouwfilosofie zal ingrijpend gewijzigd moeten worden: geen gettovorming meer ä la Uilenstede. Wat de huurhoogte betreft: dat bii de vaststelling van de kale huur nog siteeds als richtlijn gehanteerd wordjt 16% van de maximum RST is onaanvaardbaar, omdat het inkomen van veel studenten een stuk lager ligt.

Studiebegeleiding Het komplexer worden van de studies maakt de aanwezigheid van goede begeleiding noodzakelijk. Het invoeren van een selektieve propedeuse zal de kans op het optreden van psychische spanningen vergroten. Hetzelfde kan men verwachten bii een beperking van de studieduur, wanneer men een te

weinig beperkte hoeveelheid stof in een relatief sterker beperkte tijdsduur zich eigen moet maken. Uitbreiding en verbetering van de studiebegeleiding zal dan zeker prioriteit verdienen.

Medische

zorg

In plaats van het huidige systeem van partikuliere, speciaal op studenten gerichte verzekeringen staat de PKV een verplichte opname van studenten in het ziekenfonds voor met als motivaties: — de premies van deze verzekeringen lopen de laatste jaren sterker op dan de studenteninkomens stygen. — omdat het vrijwillige verzekeringen zijn, is nog steeds een aantal studenten niet verzekerd (wal ook wel iets te maken zal hebben met hetgeen onder het voorafgaande punt staat) — de reikwijdte van de verstrekking van de verzekerir.gen is beperkt. Een belangrijke lakune in de gezondheidszorg voor studenten, is de tandheelkundige zorg. De mogelijkheid tot inschrijving bij partikuliere tandartsen in A'dam en regio zijn gering. Verder is het gemiddelde studentenbudget niet toereikend om de vaak hoog oplopende rekeningen te voldoen. Een oplossing op korte termijn zou kunnen ziJn het inschakelen hiervoor van de subfaculteit van de tandheelkimde.

Maatschappelijke

LIJST VAN DE IN DE PKV PARTICIPERENDE ORGANISATIE Fakulteitsvereniging theologische fakulteit Mundus VSPVU Hilaritas VSPVU VESVU KRAKET Vucleon VSCVU

vorming

Het universitaire vormingswerk dient zich te richten op het bevorderen van de reflektie op, en de bewustwording van de maatschappelijke implikaties van wetenschap en beroepsuitoefening, en op het aanbieden van mogelijkheden om te komen tot een stellingnaine ten aanzien van de toepassing van de (resultaten van) wetenschappelijke arbeid. Uitgaande van de bovengenoemde omschrüving komen we tot de volgende konkrete programmapunten, die hier alleen maar genoemd kunnen worden, maar in de kieskrant tnhoudelyk gevuld zijn: Wetenschap en Samenleving, University Extension, Studium Generale en Eerstejaarsintroduktie.

Gyrinus N a t a n s MFVU OIKOYMENH VVN Merlijn SRVU DRVU NCSV afd. A'dam USA SSR-A

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1972

Ad Valvas | 284 Pagina's

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 228

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1972

Ad Valvas | 284 Pagina's