GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 120

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 120

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

12

AD VALVAS — 5 NOVEMBER 1976

Vier cinema-navo-films

waarin U in beleefde bewoordingen vraagt om de vrijlating van Anatoly T. Rublenko. De adressen waar u de brieven naar toe kunt sturen zijn: 1. Mr. N. Podgorny, Chairman of the Presidium of the Supreme Soviet of the U.S.S.R., The Kremlin, Moscow, U.S.S.R. 2 Mr. A. Kosygin, Chairman of the Council of Ministers of the U.S.S.R., The Kremlin, Moscow, U.S.S.R. 3. Mr. L. Brezhnev, General Secretary of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union, The Kremlin, Moscow, U.S.S.R.

Klein moet het ontgelden Het geruchtmakende interview met Klein, onlangs in Folia Civitatis, dat hard aan kwam In de universitaire wereld is in de tweede kamer erg slecht gevallen. In het interview (zie AV van 22 okt.) liet Klein er geen enkel misverstand over bestaan, dat hij geen duimbreed zal afweken van de met het parlement overeengekome(n herprc^rammeringsoipzet. Hij toonde zich allesbehalve gerust over de wijze, waarop de universiteiten zich van hun herprogrameringstaak kwijten. De meeste kamerleden vinden, dat Klein zich heel wat voorzichtiger had moeten opstellen, nu het herprogrammeringsproces nog in volle gang is. Kolthoff (pvda) vindt de sfeer van het interview zeer betreurenswaardig ('Na de periode De Brauw is de verhouding departement en universiteit niet verbeterd'). Ook bestaan er veel misverstanden tussne kamer en bewindsman: bv over de vraag of het geld voor de beloofde 2000 assisptent-onderzoekers al dan niet uit de herprogrammermg moet worden gehaald. Beinema (ar) noemt de bewindslieden in dit verband meesters in het vinden van formuleringen, waarmee ze later een heel andere kant uit kunnen. Eerst zei Van Kemenade, dat het as, sistent-onderzoekersschap 'een extra bovenop bestaande mogelijkheid' is. Nu zegt Klem in Folia, dat het geld hiervoor uit de herprogrammering moet komen.

Bijles

Marokkanen

Het Komitee Marokkaanse Arbeiders (KMAN) is een sociaal-kulturele vereniging, die opkomt voor de belangen van de Marokkaanse gastarbeiders. Ean van hun activiteiten bestaat uit het organiseren van cursussen Nederlands voor Marokkanen in diverse plaatsen in Nederland. De KMAN vraagt Nederlandse vrijwilligers, die zich gedurende 4 a 5 weken willen bezighouden met de problematiek van de buitenlandse arbeiders. Belangstellenden kunnen zich melden bij: Tunny Jongejan, tel. 020-766569.

Namihië-avond In het kader van de aktie „Namibië vrij, steun SWAPO" organiseert het comité Amstelveen voor Namibië op woensdag 10 november een informatie-diskussieavond. Er zal gesproken worden door David de Beer (assistent van bisschop Winter van Namibië) en verder zal een nieuwe film over Namibië („Namibië, de vergeten kolonie") worden vertoond. Verder informatiemateriaal is die avond aanwezig. De plaats van bijeenkomst is: Wijkcentrum Alleman, Camera Obscuralaan 430, Amstelveen en het begint om 20.00 uur.

Wie schrijft Moskou? Anatoly T. Rublenko (27 jaar oud) werd in januari 1974 in de Ukraine gearresteerd en veroordeeld tot 5 jaar werkkamp en 3 jaar verbanning. Zijn „misdaad" was dat hij lid was van de dissidente Baptistengemeente in zijn woonplaats en voor die gemeente aktiviteiten ondernam In het kader van de viering van de Oktoberrevolutie willen we proberen de autoriteiten in Moskou ertoe te bewegen om gratie te verlenen aan Anatoly T. Rublenko. U kunt daartoe brieven sturen

De o.v. SENECA organiseert i.v.m. haar 6e lustrum een concert van het VU-kamerkoor o.l.v. Sam ten Velden. Er zullen werken van o.a. Jannequin en Orlando di Lasso uitgevoerd worden. Dit festijn vindt plaats op donderdag 11 november in Onze Lieve Heer op Zolder, aanvang 20.30 uur. De toegang is vrij voor lAN-leden.

Moderne jeugd Van 5 tot 12 november viert de jongerenvereniging SSR in Utrecht haar 70-jarig bestaan. De manifestatie zal als thema hebben: „Die jeugd van tegenwoordig". In deze week wordt o.a. een tweedaags congres (6 en 7 november) georganiseerd, dat in het teken zal staan van: „Vrijwilligers en beroepskrachten in het open jongerenwerk". Het 70-jarig bestaan wordt verder opgeluisterd door interessante personen als: Simon Vinkenoog, Johnny the Selfkikker en Armand. Ook wordt er op 8 november een theatervoorstelling gegeven en op 10 november wordt er een speelfilm vertoond. Er is nog een congresmap verkrijgbaar door overmaking van ƒ 3,— t n.v. Henk Penning, Weteringstraat 72, Utrecht, o.v.v. „congresmap".

Recepten van oom Ben

Os Fuzis

Op dinsdag 9 november draait Filmliga A'veen van Angelopoulos de film: „O Thiasos". Dit meester-

Os Fuzis (De Geweren) uit 1964, door Ruy Guerra (duur 110 min., in 1964 bekroond met de „Zilveren Beer" op het festival te Berlijn). In het Noordoosten van Brazilië volgt een groep boeren, die door de „beato" worden opgezweept, een heilige os in het geloof dat deze regen zal brengen. Van de kust worden er soldaten gezonden om het produkt van de burgemeester van Milagres te beschermen tegen het hongerende volk. Een van hen, Mario, wordt verliefd op een inlands meisje. Een ander, Pedro, doodt in een zinloos gevecht één van de boeren. Gaucho, een chauffeur, die eens soldaat was en een vriend van Mario, wordt geprikkeld door de apathie van de boeren en probeert het weghalen van het voedsel te voorkomen. Hij wordt door soldaten gedood. Os Fuzis is een belangrijke, rijpe en ontwikkelde film. Samen met de ,,Zwarte god en de Blanke duivel" van Rocha en „Vidas Secas" van dos Santos is het de introductie van de Cinema-Novo. (Guerra maakte in feite de eerste CinemaNovo-film „Os Cafajestes", 1962). Wat de film onderscheidt — het is minder een verhaal over gebeurtenissen, dan een dokumentaire over honger, droogte, het verarmde noord-oosten en de twee onderdrukkers, mystiek en gewapende macht — is de struktuur. Verscheidene aspecten van het leven in het noordoosten worden geïntroduceerd als ware het toeval en groeien dan naar elkaar toe in

hoofdgebouw kamer lD-03, tel. 548.3711.

TER INZAGE Wet universitaire bestuurshervormmg; nota naar aanleiding van het eindverslag over wetsontwerp Verlenging van de werkingsduur en wijziging van de WUB. 4 blz. (Kamerstuk 13 744; nr. 12)

*

Vu-kamerkoor

Langzamerhand kristalliseerde deze filmstroming (die zich baseert op het Italiaanse neo-realisme) zich uit tot die van een politieke aktiefilm, die de mensen behalve inzicht in hun miserabele situatie ook handvatten wilde bieden om die situatie te veranderen door de mensen bewust te maken van hun positie en hun situatie. De films hadden meestal als locatie óf de favela (een houten krottenwijk zonder sanitair, riolering etc. in de steden) óf de sertao (en droog savanneachtig gebied in het uitgestrekte noordoosten van Brazilië). Het programma luidt aldus: vrijdag 5 november Os Fuzis van Ruy Guerra, vrijdag 12 november Vidas Secas van Nelson Pereira dos Santos, vrijdag 19 november Terra em Transe van Glauber Rocha. Plaats: Filmhuis Uilenstede, Combinatiegebouw, Uilenstede 108, Amstelveen. De films beginnen om 20.30 uur. Een documentatiemap is beschikbaar. Voorts bestaat de gelegenheid tot napraten. Voor de toegang geldt een nieuwe regeling, waarbij geprobeerd wordt om het lidmaatschap zoveel mogelijk te stimuleren. Dit is vooral belangrijk om te werken aan een betere publieksbegeleiding: de leden worden regelmatig over de programma's geïnformeerd waardoor een gemotiveerder filmbezoek mogelijk wordt. Het lidmaatschap biedt daarom als faciliteiten: de eerste keer gratis toegang; iedere volgende keer een toegangsprijs van ƒ2 50 i.p.v. ƒ4,—; toesturen van informatie; documentatie te koop tegen kostprijs en geldigheid van het lidmaatschap ook bij de Filmliga A'veen. De normale toegangsprijs is ƒ4,— (CJP-ers ƒ3,—). Terug naar de Cinema-Novo. Getracht is om de belangrijkste Cinema-Novo-regisseurs meer bekendheid te geven door het draaien van hun films (die in Nederland nog nauwelijks of niet vertoond zün). Dit ziin in ieder geval: Glauber Rocha. Nelson pereira dos Santos, Ruy Guerra en Carlos Diegues.

Filmliga A'veen _

informatiecentrum

Informatiecentrum,

werk, dat de prijs van de internationale kritiek won, duurt 3 uur en 50 minuten. In de film wordt met 3 niveau's gewerkt, t.w. een pastorale uit de 19e eeuw, de mythe van Elektra, spelend in deze tijd en een politiek niveau met monologen over martelingen en de bloedige decembermaand. De film begint om 20.00 uur in Sociëteit Uilenstede. De toegangsprijs bedraagt ƒ4,50.

In de maand november zullen in totaal 4 Cinema Novo-films gedraald worden, waarvan één tijdens Broodje Film. De Cinema Novo-fUms vertegenwoordigen een belangrijke filmstroming in Latöns-Amerlka. Zy is ongeveer aan het begin van de zestiger jaren in Brazilië ontstaan en werd ook wel „Film van de Honger" genoemd. De films hielden zich namelijk bezig met de primaire levensomstandigheden van de Braziliaanse bevolking, zoals de grote armoede, hongersnood, analfabetisme etc. In die zin waren ze sociaal-kritisch.

Overzicht externe adviesorganen van de centrale overheid; samengesteld door de Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid. Staatsuitgeverij, 1976, 388 blz. Een naslagwerkje waarin 402 vaste en 123 tijdelijke adviesorganen (voor onderwijs en wetenschappen 60 permanente en 33 tijdelijke) zijn opgenomen. Per college zijn de volgende gegevens vermeld: naam met adres en telefoonnummer van het secretariaat, wijze en datum van instelling, taakomschrijving, samenstelling, vertegenwoordigde organisaties, permanente onderorganen, publikaties, bepalingen inzake openbaarheid van adviezen. Van de ad hoc adviesorganen zijn alleen naam en taak vermeld. * J. M. G. Leune: Onderwijsbeleid onder druk; een historisch-sociologisch onderzoek naar het opereren van lerarenverenigingen in het Nederlandse onderwijsbestel. Groningen, Tjeenk Willink, 1976. 447 blz.

Gado Gado voor vier personen Vier aardappelen - vier eieren 150 gr Taogé - twee uien - 2 teentjes knoflook - 1 theel. sambel oelek - enkele trosjes gekookte bloemkool - eventueel wat gekookte witte kool of dito sperzieboontjes - 400 ml pindasaus-kroepoek-emping. Wegens het grote aantal ingrediënten kan je Gado Gado eigenlijk alleen maar maken als je met meer eet. Dit recept is overigens al erg eenvoudig, vergeleken bij de talloze ingewikkelde variaties die erop bestaan. Kook de aardappelen in veel water met zout, doe er na enkele minuten de eieren bij. Laat de eieren hard, de aardappelen gaar koken. Spoel de Taogé af met kokend water, of laat hem een of twee minuten in een pan met kokend water staan. Roer de gesnipperde uien en knoflook met de sambal, fruit ze licht in olie, doe blokjes komkommer erbij, en even later de roosjes gekookte bloemkool en eventueel gekookte witte kool of gekookte boontjes. Verwarm dit geheel, giet de aardappelen en eieren af als ze gaar zijn en snij ze in blokjes. Roer de groentes, aardappelen en eieren, en de taogé goed dooreen. Leg het mengsel op een schaal en giet er de pindasaus overheen. Strooi wat stukjes kroepoek en/of emping erover. De pindasaus is te vinden in het recept van Ad Valvas nr. 5. Oom Ben

het hoogtepunt — het falen van de revolutionaire daad van Gaucho, de buitenstaander en de veel belangrijker daad van de boeren, die het religieuze taboe doorbreken en zich keren tegen hun nutteloze godsbeeld en dit opeten. De gebeurtenissen worden intenser door hun dualistische verhouding met de werkelijkheid en de mythologie en zelfs het rytme, langzaam en broedend met een explosie van geweld, weerspiegelt het Braziliaanse karakter.

Jeanne de Frangaise In Broodje Film draait op dinsdag 9 november, 16.30 uur (!), in 4AOO hoofdgebouw VU, voor slechts één piek Jeanne de Frangaise. Gemaakt in 1973 door Carlos Diegues. Jeanne Moreau speelt de rol van een Franse courtisane in de chique bordeel-achtige salons van Sao Paulo omstreeks 1930. Een van haar vrienden is de Franse consul (Pierre Cardin), maar haar eigenlijke liefde gaat uit naar de krachtige, potente grootgrondbezitter Aureliano, die ze dan ook volgt naar zijn hacienda als geruchten over de opstand van generaal Vargas de hoofdstad bereiken. Van dat ogenblik af is Jeanne de fatale vrouw die het aftakelingsproces versnelt. AureUano's vrouw sterft na een lang ziekbed en Jeanne's enige belangstelling gaat uit naar de ^Taag of zij niet uiteindelijk voor de dood van de vrouw aansprakelijk gesteld kan worden. Ze is wel duidelijk en direkt verantwoordelijk voor het gewelddadige einde van een jongere zoon die zij listig weet te betrekken in een burenvete en voor haar ogen dood laat schieten. Een oudere zoon en zijn jongere zusje die een incestueuze verhouding hebben, laat zij in houten kooien opsluiten waaruit beiden weten te ontsnappen en naakt het oerwoud invluchten. Het jongste zoontje, een achterlijk wezentje dat als een dier opgesloten zit in een afgelegen hut en ook slechts dierlijke geluiden kan voortbrengen, schiet ze eigenhandig neer, Aureliano verdrinkt zich in de rivier, zijn moeder die niet meer wil leven gaat in haar beste jurk op bed liggen, laat een priester komen, die haar de laatste sacramenten toedient, waarna de vrouw de ogen sluit en op eigen kracht ophoudt te leven. Jeanne blijft alleen achter op de verwaarloosde hacienda met een negerslaaf op wiens brede schouders zij graag paardje rijdt. Maar ook zij sterft. Als ze haar memoires beëindigd heeft, blijft ze dood in haar schommelstoel zitten. De negerslaaf die dit konstateert loopt schouderophalend uit het slotbeeld. Hij blijft als overwinnaar achter. De film die prachtig van kleur en beeldkadreringen is, kan men zien als een bizarre familietragedie, zich afspelend in een perverse ondoorgrondelijke samenleving. Maar tegelijk zijn Carlos' Diegues bedoelingen, goed gecamoufleerd, wel te achterhalen. De CinemaNovo richt zich minder tegen onderdrukking in eigen land dan wel tegen de buitenlandse invloeden die de nationale verhoudingen verpesten. Het vreemde buitenlandse element, de overheersende vreemdeling, hier gepersonifieerd in Jeanne <3e Franqaise, is de destruktieve kracht die het nationalistisch zelfbewustzijn ondergraaft. Aldus Ch. Boost in De (Jroene Amsterdammer 5-6-'74. (E.K.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 120

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's