GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 114

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 114

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

AD VALVAS — 5 NOVEMBER 1976

6

Waarom ACC en VCVU in de PKV participeren In de Universiteitsraad van 26 oktober jl. is een motie van de Vuso aaneenomen, die gericht is tegen de participatie van het ACC en het VCVU in de PKV-raad, het beleidsbepalend orgaan van de PKV. Een en ander bewijst weer eens duidelijk, dat de UR niets gelegen is aan de belangen die de studenten hebben bij goede studentenvoorzieningen. Dat daarbij nu net één van de studentenorganisaties in de UR, de Vuso, deze politieke onwil moet verwoorden is slechts diep treurig te noemen. Dat het, gezien de huidige aanvallen die op de studentenvoorzieningen worden ondernomen, zowel voor ACC en VCVU, als voor de PKV, noodzakelijk is dat beide algemene voorzieningen in de PKV participeren, zal ik in het navolgende proberen aan te tonen. Ik zal me hier beperken tot de zgn. vormingshoek van de studentenvoorzieningen: kulturele-, maatschappelijke- en lichamelijke vorming. De welzijnshoek (dekanen, artsen, psychologen) en voorzieningen als huisvesting en mensae zijn in die bewuste UR niet ter diskussie gesteld. Ze vallen dan ook enigszins buiten het kader van mijn verhaal. Dit neemt niet weg, dat ook het welzljnsaspekt van de studentenvoorzieningen aanvallen te verduren heeft. De ontwikkeling, die zich op het gebied van de studentenvoorzieningen voordoet, hangt nauw samen met de ontwikkeling van het onderwijs en de positie van de student daarbinnen. De studentenvoorzieningen zijn destijds ondermeer opgericht om de studenten uit de lagere milieus, die toen zo nodig werden voor het bedrijfsleven, de gewenste geestelijke habitus mee te geven om van hen akademici te maken, die het bedrijfsleven nodig had. Met het feit, dat er meer akademici kwamen verandere ook de positie van de student in de maatschappij. Deze verandering van zijn positie bracht de student er toe na te gaan denken over de plaats van de wetenschap en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de akamemikus. Dit nadenken is in de meeste gevallen nog niet in de studie ingepast. De vormende voorzieningen hebben voor deze bezinning op de wetenschap een belangrijke funktie. Dit is naast ontspanning, juist de vormende waarde, die een ACC en een VCVU hebben. Dit is ook de reden, dat het ACC méér is dan een pottenbakkersklup, mijne heren van de VUSO; de reden ook dat één van de belangrijkste doelstellingen van het ACC is om via de kunst de studenten in aanraking te brengen met de maatschappij. Een andere reden van het bestaan van studentenvoorzieningen is de financiële positie van de student. _ Het lage inkomen van de student maakt het hem onmogelijk van de bestaande algemene voorzieningen gebruik te maken.

Aanvallen op de stiidentenvoorzienins^en Waar de studentenvoorzieningen steeds meer noodzakelijk worden — door b.v. de herstrukturering, waardoor juist de vormende studieonderdelen verdwijnen, en de verslechtering van het studiefinancieringsstelsel door het Plan Klein — worden van regeringswege pogingen in het werk gesteld om de studentenvoorzieningen af te breken. Met name de vormende aktiviteiten moeten het ontgelden. De regering bezuinigt ook op deze essentiële onderdelen van de opleiding van de student. Argumenten hierbij zijn: — studentenvoorzieningen zijn elitair. Een student is een normaal burger en moet ook als zodanig behandeld worden; de studenten moeten daarom ook maar gewoon van de algemene voorzieningen gebruik maken; — een universiteit is in feite een bedrijf waar mensen werken; dit moet gebeuren in een goed leefen werkklimaat. De studentenvoorzieningen worden daarmee teruggebracht tot secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarnaast vinden nog aanvallen plaats op de demokratiese struktuur van de studentenvoorzieningen. Beleid en beheer moeten o.i.

liggen bij hen die er het dichtst bij betrokken zijn; dus bij personeel en studenten. Staatssekretaris Klein wil de WUB echter zo veranderen dat het beheer van de studentenvoorzieningen uit de handen van de betrokkenen wordt getrokken en bij het KvB gelegd. Ook vanuit de UR wordt voortdurend getracht meer greep te krijgen op de RSA, dan haar in feite toekomt.

PKV vóór integratie De PKV is uiteindelijk vóór integratie van de studentenvoorzieningen in de algemene voorzieningen. Zij stelt daaraan echter belangrijke' voorwaarden: In de eerste plaats moet de kwaliteit van de algemene voorzieningen worden opgetrokken naar het nivo van de studentenvoorzieningen. En in de tweede plaats moet de inkomenspositie van de student zodanig verbeteren dat de student als normaal burger behaijdeld kan worden. Centraal staat dus voor de PKV een gegarandeerde inkomenspositie en goede sociale voorzieningen, zodat het onderwijs voor iedereen toegankelijk is. Zolang aan deze voorwaarden niet is voldaan zal de PKV in de UR alles in het werk stellen om de kwaliteit en de demokratiese struktuur van de studentenvoorzieningen te behouden en verder uit te breiden; ook naar andere bevolkingsgroepen toe. Door haar strijd tegen de herstrukturering en de verslechtering van het studenteninkomen, probeert de PKV ook de voorwaarden te scheppen, waarbinnen de studentenvoorzieningen kunnen blijven voortbe'ïtaan. ACC en VCVU zijn zich bewust van de aanvallen die zowel van binnen als van buiten de universiteit op hen worden ondernomen Zij zien ook dat de PKV in de UR opkomt voor de belangen van de studenten en dus ook voor de studentenvoorzieningen, voor het ACC en het VCVU. Zij zien, dat ze van andere kanten weinig steun te verwachten hebben; dat andere groeperingen in de UR juist voortdurend aanvallen op hen ondernemen. Ze ondervinden de noodzaak om zi<:h te organiseren tegen de aanvallen op de studentenvoor. zieningen en vóór verbetering ervan. Daarom zoeken ACC en VCVU politieke steun bij de PKV. En hoe kan dat beter dan in de PKV te gaan participeren. Ook voor de PKV is deze participatie belangrijk. Zij baseert haar politiek op de belangen van de studenten en wie staan er dichter bij de belangen van de studenten waar het gaat om kulturele en maatschappelijke vorming, dan het ACC en het VCVU? Dit is 'de reden dat algemene studentenvoorzieningen participeren in een politeke organisatie als de PKV. Dat de VUSO dit probeert uit te leggen als een politieke psycholo-

Open huis bij Informatica De vakgroep Informatica gaat open huis houden voor de hoogste klassers van vhmo-scholen in Amsterdam en omgeving. De vakgroep wil laten zien hoeveel plezier je met computers kunt beleven. Zij heeft daarvoor ongeveer 20 eindstations, aangesloten op diver-

giese barrière voor mensen die gebruik willen maken van de faciliteiten, die ACC en VCVU bieden is flauwekul. Ze probeert hiermee alleen haar eigen gebrek aan beleid te verdoezelen door beschuldigend te wijzen naar een organisatie die wél een beleid voert vóór de studentenvoorzieningen. Het is beschamend voor de raad, dat zij zich nog voor een dergelijke politiek van stemmingmakerij en verdachtmaking laat lenen. Dit bevestigt weer eens te meer, de twijfels die we hebben en altijd gehad hebben bij de deelname van de VUSO in de RSA. Ons is nog niets gebleken van een konstruktieve politiek van de VUSO t.a.v. de studentenvoorzieningen en haar optreden van dinsdag 26 oktober noopt ons er zeker niet toe ons standpunt in deze te herzien. Namens de PKV, Wim van Tol

Log-aktie over promessen Al eerder dit jaar is in Ad Valvas aandacht geschonken aan het probleem van de promesses. Er moeten nu namelük 52.880 promesses worden afgelost. Degenen die een beurs hebben (30 000) kunnen de promesses bij hun studieschuld laten optellen. De overigen (22.880) moeten hem dit jaar betalen, óf ineens, óf in vijf maandelijkse termijnen. Ook kan je eejn rentedragende studielening afsluiten. Veel studenten bltJken echter niet te kunnen betalen, gewoon omdat ze geen geld hebben. Ze hebben ook niet voor niets twee jaar geleden een promesse getekend. Reeds twee maal zün over deze kwestie vragen gesteld in de kamer. Dit heeft echter nog geen resultaten gehad en daarom wil het LOG op een interpellatie aansturen. Om deze interpellatie kracht by

te zetten is het LOG een verklaringen aktie gsetart. De bedoeling is, dat zoveel" mogelijk mensen een verklaring tekenen, waarin aangegeven wordt, dat het onjuist is, ook gezien eerdere uitspraken van Klein, om nu de promesses te innen en waarin verzocht wordt de schulden om te zetten in een renteloos voorschot, dat pas na de studie hoeft te worden afgelost... De verklaringen zijn af te halen bü je (sub)faculteitsgroep op de SRVU-barak. Bij je eigen groep of bii de SRVU kan je die verklaring dan weer inleveren. Als er nog onduidelijkheden zijn of als je andere problemen hebt met je beurs, kinderbijslag of belasting kun je altijd op het spreekuur van de sekr. studiefinanciering van de SRVU terecht, ledere dinsdag van 2 tot 4 uur op de SRVU barak. Denhard de Smit sékr. studiefinanciering SRVU

VUSO laal(t subsidiëring strijdliederen l(oor ACC In de UR-vergadering waarin is uitgresproken dat ACC en VCVXJ niet in de PKV horen te participeren, lagen ook nog twee andere moties ter tafel, die door de VUSO-fraktie zijn teruggenomen. Deze betroffen de richtlijnen voor subsidie door de RSA en door het VCVU. De universiteitsraad heeft de bevoegdheid om de RSA richtlijnen te geven, maar daartoe is het nodig dat de UR de gegevens op tafel heeft. De RSA heeft ter vergadering toegezegd de betreffende gegevens toe te sturen. Het achterliggende probleem is dat het de VUSO bekend is dat de bedoelde kriteria slechts betrekking hebben op de te volgen procedure bij aanvragen, maar nauwelijks op de inhoud van de te subsidiëren projekten. Deze kriteria zijn dus vrijblijvend. De (ex) voorzitter van de RSA kon niet zeggen dat de kriteria naar zijn verwachting voldoende inhoudelijk zouden zijn, maar de VUSO-fraktie had haar doel bereikt: de UR kan zich, voor de volgende begrotingsbehandeling, over de kriteria buigen en zo nodig, voor zover de VUSO nu bekend, richtlijnen geven. Over de subsidies door de RSA valt, behalve de tot in details uitgewerkte procedure, weinig inhoudelijks te melden. Het enige wat de RSA wel heeft vast liggen is een aantal gevallen waarin geen subsidie wordt verleend. Nergens wordt een bodem-percentage gegeven van door de organisatoren zelf op te brengen gelden voor een projekt. Van projekten die een direkt meetbaar resultaat hebben, zoals kamerwervingsakties, wordt geen verslag gevraagd, zodat bij herhaalde aanvrage niet duidelijk wordt, hoe zoiets bij voorbeeld in het afgelopen jaar is verlopen. Het vormingscentrum (VCVU) dat onder de RSA ressorteert geeft ook subsidie. Daarvan staat tenminste vast dat de organisatoren 50 procent van de gemaakte kosten zelf dienen op te brengen. Voor het overige zijn er alleen nietszeggende kreten geformuleerd zoals: „de mogelijkheid van

se computers, klaar staan voor de scholieren op 9, 10, 11 (van 18.3022,30) en 13 november (van 11 tot 16 uur) in de kamers 4A-10, 4A-12 en 4A-14 van het hoofdgebouw. De scholieren kunnen op die dagen tegen de computer schaken, ermee tennissen, of er taalkundige spelletjes mee spelen. Ook kunnen ze zich psycho-analytisch laten -testen, zich laten examineren of zelf examineren. Scholieren, die zich interesseren voor economie en niet afkerig zijn van machtsuitoefening kunnen de economie van een klein IJsland je regelen, terwijl geïnteresseerden in ruimtevaart een raket op de maan kunnen laten landen.

folio w-up wordt als wenselijk beschouwd". Dit leidt er dan ook toe dat het vormingscentrum zich garant heeft gesteld voor administratiekosten voor PH-31. De VUSO vermoedt dat het hier gaat om de vorming van a.s. boekhouders. Hoe kan het VCVU zich anders garant stellen voor administratieve kosten? Een pijnlijke lakune in het RSA-jaarverslag is dat de bedragen van de subsidies door het vormingscentrum nergens worden genoemd. Het zal wel in de papieren lopen. Over de begroting van de RSA valt nog het een en ander te melden. „Het een" is één van de posten die op de begroting van het ACC voorkomt: „het strijdliederenkoor", het ander: „de vrije beleidsruimte die het ACC wenst te hebben". Nu eerst het strijdliederenkoor. Vorig jaar is door het ACC een koor opgericht dat o.l.v. de huidige SRVU-voorzitter en sekretaris buitenland haar muzikale talenten ontplooit. De VU moet dit gaan subsidiëren door ƒ 8000,— per jaar ter beschikking te stellen t.b.v. het strijdliederenkoor. In de RSA-vergadering die de begrotingsbehandeling op de agenda had stelde Joke Bos (VUSO/RSAlid) de vraag wat de kriteria zijn om het ACC tot het organiseren van een dergelijke aktiviteit te brengen. De ACC-vertegenwoordiger gaf als antwoord het „behoef tekriterium". Dit antwoord werd ijlings gekorrigeerd door de toenmalige RSA-voorzitter, die opmerkte dat de ACC-vertegenwoordiger dat niet kon bedoelen, waarop deze dit beaamde. Wat wel het kriterium is, is tot nu toe onbekend gebleven. De „grondslag" van het koor was tot de verkiezing (van de UR 76) „De erkenning van de SRVU-als motor achter de progressieve studentenbeweging aan de VU". Tijdens een verkiezingsdebat op PH-31 is deze grondslag veranderd onder druk van de VUSO. Het koor heeft toen, althans formeel, een open karakter gekregen. De keuze van de te zingen liederen wordt o.l.v. de dirigent (SRVU-voorzitter) nu „demokraties" vastgesteld. (Merck toch hoe sterk!) De begroting gaat uit van een koor van vijfentwintig leden, bij

het laatste optreden van het koor telde het er slechts tien. (Was de rest geveld door roodvonk?) Konkluderend merken -wi} op dat wij in de eerste plaats subsidiëring van VU-zijde van een strijdliederenkoor, eufemistisch uitgedrukt, vreemd vinden. Daarnaast dat, als de RSA vindt dat een strijdliederenkoor echt hoge prioriteit heeft, de hoogte van het bedrag absurd is. Zo komen we van „het een op het ander": de vrije beleidsruimte van het ACC. De vrije beleidsruimte van het ACC houdt in dat het ACC een toewijzing van ƒ 1500,— krijgt waar het vrijelijk mee kan doen wat het goeddunkt. Natuurlijk moet wel worden verantwoord hoe het geld is besteed, maar dat is uiteraard achteraf. Wij begrijpen dat een organisatie wat armslag nodig heeft, maar wij hopen dat voordat de UR de begroting goedkeurt het ACC in grote lijnen aangeeft, waar de gevraagde ƒ 1500,— voor zullen dienen. Op zich lijkt ons dit geen problemen op te leveren, daar het ACC in de RSA waarschijnlijk reeds een goede argumentatie heeft gegeven om voor dit bedrag in aanmerking te komen. Het laatste aspekt waar wij nu verder over willen zwijgen zijn vooralsnog de gigantische tekorten op de RSA-begroting. Voor de VUSO-beleidsraad en het VUSO-bestuur, Joke Bos en Gerda Louwerse

Organisatiestruictuur van Ad Valvas nog niet in u-raad

De organisatorische struktuur van Ad Valvas zal niet zoals gepland op 9 november in de u-raad worden besproken. Het rapport van de beleidsraad AV komt hoogstwaarschijnlijk de 23e aan de orde. Op de agenda voor 9 november (ur-zaal, aanvang 14 uur) staan nu o.a. de volgende punten: de cvb-brief aan de Zuidafrikaanse PU over de verbreking van het kontakt; het tussentijds verslag o. en o. herprogrammeringsvoorstellen; de 10% salarisverlaging student-assistenten; en kontinueringsaanvragen beleidsruimte onderzoek '75.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 114

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's